31 december 2011

2011 års sista bordsdukning

DUKNINGSFACIT Detta är ett exempel på en perfekt dukning i ett småländskt hem. Jag tycker själv att jag lyckats ganska bra. Duken är en damastduk med vackert invävt mönster, vävd av husses mamma. Tallrikarna är Gustafsbergs Blå Fasan. Men de är gamla. Husse har inga nya fintallrikar, då tar man vad man har. Vinglasen är Älghult kristallglas. De små vattenglasen är äkta IKEA, liksom pappersservetterna. Guldgrejerna på bordet satt nyss i julgranen. IKEA de också. Vinet är från Frankrike, och det har fått guldmedalj. Fint ska det vara, tydligen. Fotogenlampan är från Svenstorps missionshus. Men lägg framför allt märke till den urtjusiga treljusiga ljusstaken gjord av Sverker. Snart är det dags att äta upp den.

1 kommentar:

  1. En vacker dukning!! Blir säkert någon gott att lägga på tallrikarna också. Hoppas de sparar mycket till dig, så att du kan fördiska tallrikarna sedan. Nu vill jag bara önska dig och de dina ett
    Gott Slut 2011 och ett Gott Nytt År 2012.
    Hoppas matte och husse också lämnar lite till mig som jag kan fördiska.
    Nu får jag vänta till nästa år innan jag kan läsa din roliga blogg igen.
    Hälsningar från Lotus. Matte och husse hälsar också.

    SvaraRadera