13 maj 2015

Ett sista farväl från Sverker

Alla vackra sagor har ett slut, så även sagan om Sverker. Idag på eftermiddagen fick han somna in för gott.
De senaste dagarna kunde han inte behålla maten. Han blev också snabbt mycket trött.
Sverker efterlämnar nästan 15 års underbara minnen. Han var min sjätte hund. Han var också den som var den största personligheten och den klokaste.
Jag tackar alla som har följt Sverkers verkliga och påhittade äventyr på hans blogg, som nu avslutas. Särskilt tack till de som har kommenterat och inte minst skickat vykort och presenter till Sverker och hans husse.
Tack


Hej och tack
Bertil

Leg. fd husse till Sverker

De sista drömmarna



Jag har fått en spruta och börjar bli riktigt trött nu. Jag ligger i min husses och min Agnes knä. Jag blir tröttare och tröttare. Jag kommer nog somna snart. Nu börjar jag drömma om …


… när jag fick min Agnes. Vi var små då. Det var ju nästan 15 år sedan. Det var en varm sommardag och det var den bästa presenten jag kunde få.

… hur kul det var när Lucy bodde hos mig. Då kunde vi tigga båda två samtidigt. Men min Agnes bara läste, fastän vi såg så hungriga ut.

… vad trevligt det är att åka och hälsa på Per i Mantorp, även om Lucy springer och gömmer sig för husse. Jag får sitta i Pers knä. Det är det enda knäet jag vill sitta i. Han är min bästa vän. Hoppas vi snart åker dit igen.

… vad jag ska hitta på till min blogg imorgon. Husse och jag samarbetar ganska bra, men den skulle nog bli bättre om jag gjorde allt själv. Jag får tänka på det.

… hur det var när farfar levde. ”Är det lilla Sverker som kommer”, sade alltid farfar när jag sprang och hälsade på honom. Var det fika, så fick jag också fikabröd. Han var så snäll.

… när min Agnes och jag sprang omkring ute i skogen. Det var roligt. Nu är hon knappt här och jag springer inte så ofta.


… när Emily och Evan var här. Oj vad roligt det var när vi var ute och gick. För det mesta gick vi skogen. I sommar kommer de igen. Då ska vi ha roligt igen.

… när jag hade min bästa vän Egon. Vi lekte och vi var ute och gick i skogen. Fast han finns inte mer. Man mister sina vänner när man blir gammal har jag märkt.

… hur varmt det var i Toscana. Nog för att det är skönt med värme, men det behöver ju inte vara så varmt.

… när min Agnes och jag plockade smultron. Min Agnes plockade åt mig. Smultron är goda och det var lagom varmt.

… min resursfamilj. Jag har världens bästa resursfamilj. Ibland kom de cyklandes bara för att hälsa på mig. Fast resurshusse kan låta bli att klippa mina klor. Det har aldrig behövts.

… hur pinsamt det var när Lucy, den franska kattan, gick och tryckte sig mot mig när vi var ute och gick. Tänk om det hade kommit någon som jag kände?

… min första resa med husbilen. Det var på höstlovet och jag hade blivit ganska stor. Huset jämte, som är Gripsholms slott, är större än jag. I kyrkan, som du ser i bakgrunden, spelade farfar orgel i många år. Min Agnes följde med mig på resan. Hon spelar inte orgel.

Vad ljust det blev helt plötsligt.
– Får jag gå dit till ljuset, husse?
– Ja, Sverker. Det får du.
– Kom då!
– Nej, den här gången får du gå själv utan mig. Vi kanske ses. Hälsa till farfar och Egon om du träffar dem. Hej då Sverker och tack för allt.
– Hej då husse.


46 kommentarer:

  1. Älskade lilla Sverker så ledsamt, det har varit helt underbart att få följa dig de här åren och du kommer alltid finnas kvar i mitt hjärta ♥ Tänk att jag blivit så fäst vid dig fast jag har aldrig träffat dig! Du har i alla fall haft ett helt underbart liv i femton år. Jag tror jag lägger till din husse på Facebook om det är ok så jag får fortsätta följa honom och Din Agnes och Din Per och Din Lucy. En stor kram till Husse ♥

    SvaraRadera
  2. Nej, älskar ju dig Sverker. Jag är glad att jag hann få träffa dig för snart 4 år sedan. Beklagar verkligen sorgen. <3. Kramar från Kristina från Örebro.

    SvaraRadera
  3. Älskade Sverker! Ingen västgötaspets har någonsin varit så stilig, klok och så underbar som du! Tack för alla upptåg och äventyr du har delat med dig av, det har varit så roligt att få ta del av och väldigt beroendeframkallande! Men förstår att en dag måste det ta slut! Sov så sött fina Sverker!! / Lu och matte Eva

    SvaraRadera
  4. Världens finaste Sverker, vi kommer att sakna dig mycket.

    SvaraRadera
  5. Sov gott, underbara Sverker! Jag kommer att sakna dina härliga reflektioner om livet!
    Bitte

    SvaraRadera
  6. Sov gott fina lilla Sverker! Har med förtjusning följt bloggen.
    Hälsa till lillebror Tor, född 2002. Ni hade samma mamma o pappa.
    Varma tankar till husse och resten av familjen ♡
    Birgitta och Loke (Tridents Arne)

    SvaraRadera
  7. Älskade Sverker!
    Tack för alla glada minnen. Du har ju varit en kär medlem i din resursfamiljs liv. Älskad av oss, våra barn och barnbarn, alltid en glädjespridare som ställt upp på alla sätt och vis. Det blir så tomt......... Du fattas oss.......
    Hoppas du och Egon har det bra, Ta hand om varandra.
    Din resursfamilj

    SvaraRadera
  8. Fina fina Sverker, fast jag inte kände dig personligen kommer jag att sakna dig.

    Snälla Sverkers husse glöm inte att ladda ner Sverkers blogg till din hårddisk så den inte försvinner. Varför inte få den tryckt i bokform?......jag hade gärna köpt Sverkers bok.

    Vila i frid vackra Sverker

    SvaraRadera
  9. Tack för de många stunderna vi haft tillsammans
    H. Västgötaflickornas matte

    SvaraRadera
  10. Så ledsamt att läsa detta, men jag tänker på det rika liv du fått med din husse & lillmatte, plus alla andra som fått äran att ta hand & möta dej. Nu får du vila & vem vet npngång i framtiden så möts vi alla där igen i Nangijala. Kramar från Ewa & Ola.

    SvaraRadera
  11. Helene (Simon Pudels matte)13 maj 2015 kl. 19:03

    Åh Sverker, jag saknar dig redan enormt mycket. Men nu får du vara ung och frisk och leka med de andra hundarna i landet bortom Regnbågsbron. Hälsa till Simon, Rasmus och Oliver från mig. Stor kram till dig och husse!

    SvaraRadera
  12. Fina Fina Sverker! Kommer sakna dig i bloggosfären och annars också. Även om jag bara fick träffa dig en gång (och då var ganska rädd för dig för Bertil lurades och sa att du bits)
    Tänker på er, både dig och Berry!

    Med vänlig hälsning, Kristina

    SvaraRadera
  13. Är så ledsen. Sitter här och storgråter (näsdukar överallt), men är så tacksam för alla dagar med "Sverkers Spetsfyndigheter". Är säker på att han springer på gröna ängar med alla sina kompisar i hundhimlen!

    SvaraRadera
  14. Vilket väldigt fint avslut på bloggen. Tårarna rinner.
    /Eric Holgersson

    SvaraRadera
  15. Åh lilla vackra Sverker jag blev mycket ledsen att läsa detta, jag har läst din blogg i flera år och det har varit ett stort nöje att titta in här och läsa om dina äventyr. Sov så gott Sverker <3 från Ingela och Ozzie (också Västgötaspets)
    Beklagar till hela din familj.

    SvaraRadera
  16. What a magnificent life you've led, Sverker, and how generous to share it with your dear friend Bebbe -- and with all of us. Although we cry today for your departure, we are glad to have known you, and richer for your wisdom shared here.

    I agree that a book drawn on your writings here would be a marvelous thing -- perhaps I can help Bebbe with it?

    Much love, and many, many hugs, to those left behind today.

    SvaraRadera
  17. Första hunden jag sörjer. Och så sörjer jag med dig, Bertil.
    Odd

    SvaraRadera
  18. Å, Bertil, så tråkigt att höra, blir så ledsen för din skull.
    Sverker fick ett långt härligt liv med dig, han var en underbar hund.
    Har fina bilder från när vi träffades i Gränna.
    Kram till dig och sov gott vackre Sverker

    SvaraRadera
  19. Leg. tårframkallare Sverker! Men du har det ju så himla bra nu. Som Hasse Andersson sa: "En himmel utan hundar vore inget paradis." Kram till husse från oss. Och tack för alla underbara bilder och berättelser. /Matte & Flatte

    SvaraRadera
  20. Mærkeligt så berørt man kan blive over denne triste nyhed, en hund og en familie man aldrig har mødt, men alligevel synes man har lært at kende gennem de sidste godt 5 år. Tak for alt. R.I.P. Sverker <3 Kommer virkelig til at savne dig, og dine spidsfindigheder :'( Styrketanker til din husse fra Connie m/Glenda

    SvaraRadera
  21. Emil och Manne med matte i Nyköping är så ledsna. Fina, rara Sverker finns nu i Hundarnas himmel, vi kommer att sakna dig och dina tankar. Sov gott.

    SvaraRadera
  22. Åh vad ledsen jag blev nu, Sverker var en prins! Tack för en fantastisk blogg och många skratt! Jag är säker på att ni träffas igen. Kramar Madde och västgötaspetsen Moa. Hemliga beundrare.

    SvaraRadera
  23. Jag beklagar. Det var inte länge sedan du tipsade om Sverkers blogg. Men under dessa månader har jag både läst roliga och lärorika inlägg. Mycket fin avslutning!
    Med vänlig hälsning
    Mikael Argus

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Så fantastiskt vackert och känsligt skrivet. RIP, Sverker!

    SvaraRadera
  26. Ack, vilken sorlig stund att besöka bloggen. Blev nog ett flertal tårar även här. Har läst bloggen i ca. 3 år. Sverker har varit en inspiration för mitt beslut att skaffa en egen västgötaspets.

    Har du några tankar om att ännu ta en västgötaspets efter Sverker? Det som jag aldrig har läst om är Sverkers officiella namn?

    In memoriam Sverker - en riktig raring.

    SvaraRadera
  27. Tack för en underbar resa!!!
    Bror o. Lena med hundar

    SvaraRadera
  28. Åhh, nej! Tack snälla Sverker och husse för alla spetsfundigheter!

    SvaraRadera
  29. Åh nu gråter jag, kära lilla vovven.
    Tack för all glädje, alla känslor, funderingar och fina bilder som Sverker och hans husse har förmedlat.
    Nu tänker jag mig att Sverker är hos farfar och Egon och har det bra.

    SvaraRadera
  30. Vad trist att inte få följa Lille Sverkers äventyr längre. Han var en fantastisk hund. Kram till dig Bertil.
    /Karina (Agilitytränare för länge länge sedan)

    SvaraRadera
  31. Ett fintfarväl, kan inte låta bli att fälla några (många) tårar.

    SvaraRadera
  32. Så ledsen jag blev när jag som vanligt gick in på Din blogg. Tack för allt roligt Du bidragit med varje dag. Jag kommer att sakna Dig och dina kloka och roliga inlägg. Mina tankar går också till husse/E-beth

    SvaraRadera
  33. Det har varit roligt att följa er på bloggen, kommer sakna dej Sverker!! Lessna hälsningar från Västgötaspetsen Dunder med familj

    SvaraRadera
  34. Marie Sundenhag15 maj 2015 kl. 18:18

    Fina fina Sverker vad vi kommer sakna dig !
    Nospussar från
    Sudden Stisse Armani Aamos

    SvaraRadera
  35. Nej vad tråkigt :( Det här var min bästa blogg att följa. Det har varit så givande att få följa Sverkers vardag. Vila i frid!

    SvaraRadera
  36. Tänker på er. Så tyst det blir utan tasstramp.
    Tack för härliga texter och fina bilder.

    SvaraRadera
  37. Underbara Sverker. Tack för underhållande berättelser och härliga bilder på rävungar i fågelbadet och mycket annat. Tora!

    SvaraRadera
  38. Åh så ledsamt Bertil!! Jag sörjer verkligen med dig och kan bara föreställa mig saknaden och tomheten! Tusen tack för alla glada hyss och kloka ord som du och Sverker delat med er av under bloggresan och som jag med glädje följt och fnissat åt. Hoppas Sverker har det bra med Egon och farfar. Och tänk att ni festade på kalvfärsbullarna som jag tillägnade Sverker nyligen. Det gjorde mig varm om hjärtat. Massor med styrkekramar till dig, Agnes, Per och alla andra som hade förmånen att få vara en del av Sverkers liv!

    SvaraRadera
  39. Så tråkigt för er i familjen och för oss bloggläsare som fått följa alla hyss, klokheter och fina bilder genom åren. Jag beklagar er förlust och tror att Sverker kommer att få det fint framöver.

    SvaraRadera
  40. Å, vad tråkigt. Har inte varit inne här på ett tag. Men fick en ingivelse att jag skulle gå in och kolla Sverkers sida. Har alltid varit fantastiskt trevligt att läsa om Sverkers liv och tankar om livet, husse och Agnes och andra nära och kära i Sverkers Västgötaspetsliv. Så fint skrivet om avslutet av Sverkers liv.
    Förstår att det är tomt och att er älskade hund fattas er. Tack för jag och alla andra som läst bloggen fått ta dela av denna fantastiskt fina blogg. Tack!

    SvaraRadera
  41. Sverker var en mycket fin hund, precis som vår västgötaspets var. Jag såg SÅ mycket likheter. Ida och Sverker har kunnat bli ett fint par. TACK för alla festliga, fina bilder!

    SvaraRadera
  42. Å vad jag blir glad över att du skaffat en ny hund . Nu väntar vi alla på bloggen.

    SvaraRadera
  43. Beklagar sorgen. Mycket fin hund.

    SvaraRadera
  44. Beklagar sorgen. Mycket fin hund.

    SvaraRadera