3 mars 2011

Ni har fel om Khadaffi

Ni har fullkomligt fel om Muhammar Khadaffi. Han har fått ett tillmäle som jag aldrig har sagt. Allt beror på ett beklagligt missförstånd av en tolk.

Varför blev han så rädd? Jag sa ju bara att jag skulle bita lite, om han inte skärper sig. Muhammar överreagerar alltid. Han är som en rädd galen katt


Jag kan redan här slå fast: Muhammar Khadaffi är inte riktigt snäll alltid. Vid mitt senaste besök hos honom, blev jag riktigt gramse.
– Nu blir du snäll, sade jag till Muhammar.
– Nej!
– Jo, nu blir du snäll, sade jag med viss skärpa i rösten.
– Jag bryr mig inte vad folk säger, kom det trotsigt från Mahammar.
– Blir du inte snäll nu så får jag ta i med hårdhandskarna!
– Jag bryr mig om vad du säger, även om du är en västgötaspets.
– Du är som en galen katt. Jag tror jag får bita dig lite, så du tar reson och blir snäll.
Muhammar for upp i sin stol alldeles vettskrämd. Jag lämnade platsen i den förhoppning att han nu skulle ta reson. Jag tror mig jag för besöka honom igen.

Detta var samtalet vi hade senaste gången. Tolken översatte det som ”Du är som en galen hund”.
Det är därför han har fått epitetet (= ord som talar om hur han är) ”Mad dog” eller ”Den galne hunden”.

Det ska alltså vara ”The Mad cat” eller ”Den galna katten” Rätt ska vara rätt!


Hej så länge
Sverker

Leg. fredsmäklare

1 kommentar: