2 mars 2011

Man kan bli arg för mindre


Det här ser ju gott ut. Kaffe till husse och två av mina muffins till oss. En till mig och en till husse och Egon. Jag tänkte storsint att jag kunde dela med mig. Men …


Jag är arg på min husse. Igår var vi och hämtade Egon, min kompis, hemma hos honom. Det var inte bara Egon vi hämtade. Vi måste ta med hans mat. Han har inte samma mat som jag. Men det var inte bara det.

Ovanpå Egons mathink, den med blått lock på och fin hundmat i, fanns också hans koppel och hans reflexväst. Det brukar det finnas. Men denna gång fanns det mer.
Det fanns också ett brev:

Hej Sverre! (Han kallar mig det, fastän jag heter Sverker.)
Testa mattes choklad- & rödbetsmuffins.
Matte dyker upp framåt kl 17 i morgon.
Egon


Sedan fanns det också en plastpåse med stiliga och väldoftande choklad- & rödbetsmuffins.
När vi kom hem tog jag med mig husse och Egon på en skogspromenad. Efter den sov vi middag. Egon i sin blå fåtölj och jag i min gröna. Egon kan se mot sjön och jag kan hålla vägen under uppsikt.

Sedan åt vi alla tre. Husse fick nudlar, Egon fick sin dyra hundmat och jag fick min budgethundmat. Äter man den billiga hundmaten, anser jag att man behöver man tillskottsfoder. Muffins till exempel.
– Nu är det kaffe, sade husse. Det började vattnas i mun på mig. Han lade upp två stycken choklad- & rödbetsmuffins på ett fat och gjorde i ordning sitt pulverkaffe. (Den billigaste sorten.)

Min husse är missunnsam
Jag hoppade inte up i TV-soffan, utan satt vackert på golvet. Jag viftade dessutom charmigt med svansen.
– Vilket god muffin, sade husse, men de är så mäktiga, så jag orkar bara en.
– Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, tänkte jag och viftade glatt och lismande med svansen.
– Jag går upp och lägger den andra i plastpåsen, sade husse

Vem fick inget muffin? Sverker! Vem hade en uttrycklig order att testa dem? Sverker! Vem stal tillskottsfoder från en undernärd och svätande hund? Husse.
– Hellre äter jag själv, än att jag låter min hund svälta, sade husse.
Så har jag det ibland som oftast.


Hej så länge
Sverker

Leg. svältkonstnär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar