12 april 2015

Kommunen kan spara på dyr skottkärra

BILLIG Jag erbjuder Tranås kommun att köpa min skottkärra billigt. Jag är beredd att slumpa bort den för bara 265 000 kronor, bara för att kommunen ska kunna spara pengar.

Det är inte utan att man häpnar över kultur- och fritidsförvaltningens fiffighet i Tranås. Alldeles själva har de kommit på att en skottkärra i brons, för det facila priset av 340 000 kronor, skulle vara en utmärkt prydnad framför Piratenhuset.

Det framgår tyvärr inte av notisen i Tranås Tidning, hur de skarpa hjärnorna har resonerat. Hur kom man fram till en skottkärra? Vi kan i nuläget bara spekulera.
Kanske var det så att advokat Nilsson, sedermera författaren Nilsson, kördes hem i en dylik farkost efter en glad natt på stan?
Min husses mormor var inte förtjust när husses morfar umgicks med advokaten. Husses mormor var medlem i Vita bandet.
Eller var det så att Piraten var begiven på trädgårdsarbete? Det verkar ju inte så troligt, eftersom han inte var begiven på arbete alls.
Som du ser är det många frågor som ska besvaras. Men en fråga kan jag redan nu besvara: Är det inte dyrt med 340 000 för en skottkärra. Jo, säger jag med eftertryck. Därför är jag beredd att sälja min skottkärra för det facila priset på 265 000. Dessutom går min skottkärra att använda.
De pengar som blir över, 75 000 kronor, kan gå till skola, vård och omsorg.
Jag har till och med fördelningen klar:
Utbildning till husse, så jag får bättre mat: 5 kr
Vård av Sverker. Bättre säng mm: 13 000 kr
Omsorg av Sverkers mat, mer kött och så: 61 095 kr
Mitt förslag skulle alltså ge både en användbar skottkärra, samt ett litet tillskott för att lindra mitt lidande.

Hej så länge
Sverker

Leg. konstkännare

KULTUR Säg inte utan att Tranås kommun är beredda att satsa på kultur. En skottkärra för 340 000 kronor, är inte kattskit. Dessutom ska den vara i brons, tycker de, vilket gör den oanvändbar.

BEGRUNDA Tranås främsta konstexpert (Sverker) står och begrundar Piratenhuset. Det heter så för att där bodde Fritiof Nilsson Piraten i 10 år. Mitt hus heter Sverkerhuset, om du undrar.

TURISTMAGNET Något sådant här kunde det kanske bli med en skottkärra framför huset. Gissa om det kommer att locka turister från när och fjärran.

4 kommentarer:

  1. Här är vi Fritiof Nilsson Piraten-fans men vi fattar inte heller kopplingen till skottkärran. Jättefint hus! Bodde han i hela huset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Jag tror han hade sitt kontor där också.

      Radera
  2. Mycket bra förslag jag begriper inte varför du inte är förste kommunalråd eller högste kommundirektör? Fast det är klart du är alldeles för intelligent för en sådan post!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag begriper inte heller. Fast jag tror att ditt antagande är rätt.

      Radera