11 mars 2015

Platsen som gudarna glömde

OSOLIGT Så här tarvligt bor jag. Meteorologen lovade en klarblå himmel, men du kan ju själv se hur det gick med det. Pressningen skulle ha täckt trädgårdsmöblerna, men nu ligger den här insnärjd i den taggiga och sneda busken.

Det var utlovat sol här idag. Det sade de på tv i morse. Men vad blev det? Alla kvarvarande moln i Sverige kom hit. Det här är en eländig plats.
Inte blir det bättre av att trädgården och huset är vrak, snart bortom all räddning. Gudarna har övergivit mig!


Tänk dig själv att behöva bo i en gammal sommarsuga bredvid en ful sjö. Vad är det för liv? Trädgården är så nära igenvuxen den kan bli.
Vid en taggig otäck buske ligger den presenning som skulle ha skyddat trädgårdsmöblerna från snön som inte ens kom. Mina tjusiga konstverk är sneda, eller har gått sönder. Rabatterna är fulla med vissna blommor och visset gräs.
Det går inte ens att döpa sig längre, sedan dopfunten trillat av den murkna foten.
Vem kan det vara som är så dum, så att han sätter en dopfunt på en huggkubb? Vem kan det vara som är så lat att han inte kan sköta rabatterna? Vem är det som är latast av alla?
Svaren på alla frågor är enkel. Det måste vara min husse.
Vad finns det då för bot mot denna lathet? Den som visste det, skulle vara värd ett tuggben. Jag har ingen aning. Resultatet av dessa frågeställningar måste bli att min husse inte bara är obotligt fulast. Han är obotlig lat också!
Jag utför dock alltid mina sysslor, som fördisk till exempel.

Hej så länge
Sverker

Leg. bortglömd

OGRÄS Tänk dig att en gång i tiden var det här en fin rabatt. Nu är det bara dött torrt gräs. Förr skördade husse det torra gräset med eld, fram till den gången han nästan skördade hela huset.

OKONST Fram tills alldeles nyss när stormarna Gudrun (2005) och Per (2007) fanns det raka kakformar på alla pinnar som står i mossmattan. Husse ska snart räta upp dem, har han lovat sedan stormen bara klingat ut, men…

ODÖPT Om man nu är i besittning av en medeltida dopfunt, kanske man ska ha den på en fot. Fram till i höstas var dopfunten placerad på en fot av trä, så att gräslöken kom närmare solen. Men även fötter ruttnar och nu står allt där som ett monument över oföretagsamhet.

OSYNLIGA Om utifall att min husse hade tagit bort alla vissna blommor framför gäststugan i höstas, hade du sett ett hav av snödroppar i rabatten. Men inte. Det var tydligen för jobbigt för den late. Istället kan du se några tappra snödroppar som lyckats leta sin väg upp genom de döda växterna.

HYFSAT Vid min Agnes stuga kan man se snödroppar. Fast visst är det dags att måla om? Det är farfar som byggde stugan åt min Agnes, då fyra år, med hjälp av Agnes. Min husse gjorde inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar