14 mars 2015

Internationella och lokala hemligheter

BAKOM Du ser att jag står bakom min kollektiva bil. Bakom den ska det parkera en hemlig bil idag. Inte nog med det. Bakom garagedörrarna finns det en present. Den gåvan är till en som är lite bakom. Mycket hemligt och bakom idag.

Det är en stor dag just idag. Jag kan presentera ett sensationellt avslöjande vem som orsakat det kalla vädret. Jag kan dessutom utlova att jag kommer att avslöja en hemlighet i morgon. Hemligheten kommer idag, för att lasta in en annan hemlighet som finns i garaget.

Alldeles snart kommer det en hemlig person (=min Per), för att hämta upp en hemlig present till en hemlig mottagare (=kattan Lucy). Denna remarkabla händelse, får du läsa mer om i morgon. Dessutom ska den hemliga personen äta, vilket innebär rejäl fördisk och kanske en välförtjänt smakbit vid bordet. Men mer om det i morgon.

Nu till ett stort mysterium. Hur kommer det sig, att det helt plötsligt, i mitten av mars, att det blir is på min sjö? Jag ställde mig den frågan igår, men kom väl kanske inte fram till ett hållbart svar. Senare igår kom dock avslöjandet.
Det inleddes med en intensiv flygspaning över min nästan istäckta sjö. Det var Kanada som hade sänt ut ett större antal kamouflagemålade gäss. Snart nog kom ett gäng med ett 20-tal fåglar av samma sort simmande. Sakta paddlade de längst med iskanten, för att kontrollera hur deras tilltag med isen hade lyckats. Jo, jag skyller isläggningen helt på dem och Kanada. Vem skulle det annars vara?
Däremot undrar jag över, vad regeringen har gjort för att reta upp Kanada, eftersom kanadensarna straffar oss med is?

Hej så länge
Sverker

Leg. avslöjare

KONTROLL Sakta simmade de här militära utländska fåglarna med sina svarta masker längst med iskanten. Samtidigt tittade de fientligt mot mig, fastän jag är oskyldig. Till vad jag är oskyldig, vet jag dock inte.

FLYGSPANING Med ojämna intervall kom divisioner av de utländska fåglarna på låg höjd över isen. Vad spanade de efter? Hur isläggningen hade lyckats, är min kvalificerade gissning. De borde i vilket fall som helst skaffa sig radiokommunikation, så slapp de skrika till varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar