21 mars 2015

Ännu ett grovt löftesbrott av regeringen

ELÄNDE Snöfall och blåsigt, hur kunde det bli så här? Jag kan säga att det var inte trevligt när jag tog dagens första mycket korta promenad 06.19.

Redan före valet utlovade alla partier att allt skulle bli så mycket bättre, bara vi röstade på dem. Så även de partier som ingår i regeringen. Så sent som igår hade de manifesterat värjämtdagen. Men blev det vår jämt? Hemma hos mig är det full vinter.

I morse när jag vaknade, så fanns det snö i sovrummet. Ute blåste det från sjön, rakt mot mitt hus. Med tanke på att mitt hus är lika tätt som Eiffeltornet, så har jag ganska kylslaget inomhus. Nej, nu överdrev jag lite om tätheten. Inomhusvinden är bara cirka 12 procent av vinden utanför väggarna, men kallt är det inne.
Det var dock inget mot vad det var kallt ute. Jag frös kanske inte så mycket. Jag har ju min päls, men vind och snö är rent av otrevligt.
Nu är det inte helt säkert att det är regeringen fel att vädret är som det är. Det kan vara Eloise också, som har knuffat över sin vinter i Vermont till mig i Småland. Det går aldrig att veta. Hon har i vilket fall som helst rapporterat, att hon har fått varmare. Det är konstigt att det sker samtidigt som jag har fått kallare. Var och en begriper att kallt väder kan inte bara försvinna ut i tomma intet.
Fast jag har inte gett upp. Jag försöker knuffa tillbaka det kalla vädret över Atlanten, så att det är vår och varmt när Eloise kommer och hälsar på mig i april.

Hej så länge
Sverker

Leg. inomhushund

VILANDE Högen med bortrensade vissna blommor ligger i skottkärran och vilar. Det går knappast att köra ut den i skogen, nu när det är spårsnö. Kul för min husse att han har fått en ursäkt att inte göra något.

BÄST Det är från den här sidan fönsterrutorna som sjön är som bäst idag. Det finns ingen vettig västgötaspets som går ut frivilligt i snöstormen.

HÅRT Blommorna i vardande i den nyss frilagda rabatten har det hårt. För ett par dagar sedan var de skyddade av sina vissna föregångare, nu får de stå där och möta ovädret alldeles nakna.

ÄNTLIGEN Vilken tur för snödropparna att ovädret kom. Nu får de äntligen göra skäl för sitt namn.

ÖDE Jag gick och inspekterade mina flitiga vänner i min skog. Nej, det fanns inga muror utomhus. Det håller väl på och murar inne i sina stackar. Det gör de alldeles rätt i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar