17 november 2014

Det kan vara långt mellan teori och praktik

FELRESULTAT Teorin var att denna bild skulle föreställa ”Flåsande hund sitter i värmen nere vid stranden”. Att den flåsande hunden rörde sig, kan man ju knappast belasta hunden för. Som fotograf ska man kunna hänga med.

Det finns en hund som heter Sverker (=jag), som har en husse (=min husse) som tycker att han är en hejare som fotograf. Så är dock inte fallet. Visst lyckas han då och då, men inte ofta. De mest vedervärdiga bilderna refuseras normalt, men idag har jag plockat ut några guldkorn.

Vi varje fotosejour har min husse en teori om hur den färdiga bilden ska se ut. Det har inte skett än.
Min husse tror att ju finare kamera desto finare bilder. Sanningen är att ju finare hund desto finare bilder. Fast det krävs ju lite av fotografen även om hunden är världen finaste.
Som du ser hjälper varken kamera eller hund. Min feta husse måste ta massor av bilder för att hitta en ”bra”. De bilderna som jag presenterar idag, hittade jag under rubriken ”Nästan bra” i husses arkiv. Du ser ju själv. De ”Nästan dåliga” ska vi inte prata om.

Hej så länge
Sverker

Leg. fotomodell

FELRESULTAT Teorin var att bilden skulle visa ”En stilig västgötaspets, som tittar på sin husse som befinner sig under vattnet med sin vattentäta kamera”. Nu har jag kanske inget emot nonfigurativ konst, men om man nu ska dokumentera en stilig västgötaspets, så skulle det vara trevligt om man såg den stiliga västgötaspetsen.

FELRESULTAT Teorin var att du skulle se ”Stilig västgötaspets går balansgång på agilitybanan”. Min teori var att gå direkt på godiset. Jag fick inget godis. Jag blev tvingad att gå balansgång först. Fast bilden blev kass.

FELRESULTAT Teorin var att denna bild skulle illustrera ”Arbetsam västgötaspets hämtar gärna posten”. Nu var det så att det luktade väldigt gott under brevlådan. Det gäller att prioritera vad man ska göra här i livet.

FELRESULTAT Teorin var att husse skulle dokumentera ”En stilig västgötaspets promenad i Flogsta i Uppsala”. Helt plötsligt riktar han kameran ifrån mig och så kan det gå så här fel. Det är ju ingen stilig västgötaspets. Det är ju en katt!

FELRESULTAT Teorin var att denna bild skulle föreställa ”Hare sitter och äter rakt utanför huset”. Husse och haren var inte riktigt överens där, eftersom haren skuttade iväg när husse höjde kameran. En harrumpa blev resultatet av detta fotoförsök.

2 kommentarer:

  1. Ibland går det snett för husse!/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast går det snett för husse, skulle jag vilja säga.

      Radera