26 augusti 2014

Veterinären påstår att jag inte alls mår bra

PIGG Du ser själv på min vakna blick under dagens morgonpromenad hur pigg och rask jag är. För att inte prata om hur stilig jag är!

Telefonen från djursjukhuset i Jönköping ringde igår. Det var en veterinär som berättade för min husse vad resultaten från mina senaste prover visade. Ett var bra ett var inte bra.

För att börja med det bästa. Urinprovet var bra. Mycket bra. Huruvida detta betyder att jag kan äta broccoli och ostron igen, vet jag inte riktigt. Det skulle vara roligt att smaka ostron, eftersom jag inte har ätit det. Broccoli som tappades på golvet tänkte jag äta en gång. Men jag ångrade mig snabbt. Inget hundgodis precis.
Blodprovet visade väldigt dåliga levervärden. Det betyder att det inte bara var knölarna som orsakade de usla värdena tidigare, utan det finns mera i levern som inte är snällt. Det kallas cancer och går inte att ta bort.
Enligt veterinären kan detta betyda bara några veckor eller flera månader. Om det betyder innan jag blir frisk eller något annat, vet jag inte.
I vilket fall som helst, så mår jag hyfsat bra nu. Jag tar glatt skuttande medellånga promenader och äter duktigt. Dock får jag för lite mat som vanligt. Fördisken sköter jag exemplariskt. Idag har jag till exempel fördiskat filmjölk med müsli. Med framgång gömmer jag mina tuggben i fåtöljer, soffor och sängar.
Även om jag är pigg och glad, så är det synd om mig. Glöm inte det!

Hej så länge
Sverker

Leg. optimist

STIGFINNARE Trots en synnerligen svår operation, så hittar jag perfekt i min skog. Som du ser går jag på skogsvägen, som hör till ”Lilla slingan med förlängning”. Det är den vi brukar ta, medan min mat står på diskbänken och sväller.

22 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte26 augusti 2014 kl. 11:41

    Lilla Sverker, det här var ju inte bra alls. Buff från mig och Oskar <3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast just nu mår jag bra, even om värdena är dåliga.

      Radera
  2. Krya på dig Sverker. Jag läser din blogg varje dag, och det är alltid lika roligt att följa dig. / Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att du läser min blogg, fast den är ju bäst, så det är förståligt.

      Radera
  3. I don't like those test results :-(
    I hope you keep feeling good Sverker!
    xoxo from a Canadian fan, Rami

    SvaraRadera
    Svar
    1. I am feeling very good, even if I sleep a little more than usual.

      Radera
  4. Vi tycker synd om dig.. det ska vi absolut inte glömma, inte ens Madicken som har fullt sjå med sina bebbar, hon skickar en jättepuss till dig.
    Sköt om dig och ät absolut inga ostron... förresten så är det inte ett dugg gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det jag misstänkte om ostron. Hälsa Madicken!

      Radera
  5. Väldigt tråkigt att höra att proverna var sådana.
    Men skönt att du är pigg och kan ta hand om husse så att han får sina promenader.
    Men det är synd om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det synd om mig. Idag har jag motionerat husse sex kilometer! Jag blev inte trött.

      Radera
  6. Älskade lilla Sverker, nu tycker jag att du ska strunta i dieten och bara äta köttbullar och annat smaskens! Kram till dig och Husse ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Köttbullar låter bra, jag ska berätta det för han som matar mig.

      Radera
  7. Fina Sverker ! Så tråkigt att höra att dina värden inte är så bra men glöm inte att du är den finaste vackraste och smartaste Sverker i hela världen! Kram till dig och husse från grabbarna grus Sudden Stisse Armani och Aamos Ps Strunta i ostronen dom är slemmiga vi tycker att du ska få köttbullar och prinskorvar varje dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hälsningarna. Korv och köttbullar låter både bra och nyttigt.

      Radera
  8. Så bra att du känner dig pigg, Sverker. Jag gissar att du kommer att få kortison. Det är en bra bromsmedicin. Och så är det viktigt att de ges tillsammans med köttbullar!! Då kommer du att bli ännu piggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ingen medicin alls nu. Allt är borttaget, frånsett korv och köttbullar och skinka och godis och tuggben.

      Radera
  9. Det var inte roligt att höra, att ett av provsvaren inte var så bra:-( Sköt om dig nu och mumsa på korv och köttbullar så ofta som tillfälle ges.

    SvaraRadera
  10. Finaste Sverker, så tråkigt. Jag hoppas att du får vara pigg och glad länge än så att du kan ta hand om husse. Och du ska ha alla de köttbullar och korvbitar och annat godis som du orkar. Leverpastej i mängd!
    Det var så fint att se dig på filmsnutten härom dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är pigg och glad. Husse tar jag alltid hand om. Det har blivit mitt jobb sedan min Agnes rymde hemifrån för fem år sedan.

      Radera
  11. Alla köttbullar åt Sverker...tycker jag.
    Du gör mig glad, varje gång jag läser din blogg.

    Varma tankar till dig!

    SvaraRadera
  12. Käraste Sverker så ledsamt att höra att dina levervärden inte är bra! Så skönt ändå att du verkar må ganska bra och håller humöret uppe. Hoppas att det ska hjälpa. Plus köttbullar förstås! Tala om för husse att det finns nåt som heter önskekost! Det brukar man få när man är sjuk och det är synd om en. Puss på dig! jag håller alla tummar för att du ska få fortsätta vara pigg riktigt, riktigt länge - trots de där usla värdena!

    SvaraRadera