3 juni 2014

Agnes – rätt svar är: SNIGEL och PÅ KRYSSET

SNIGEL Jag undersökte verkligen diket riktigt noga idag. De enda djur jag hittade var sniglar. Den här lilla gynanren låg på en blad, som dock växte i diket. Därför hör den till djur-i-diken också.

Just precis snart ska min Agnes göra terminstentan i djur i diken. För att vara min matte behjälplig, har jag gjort en noggrann besiktning av djur i diken idag. Ända från mig och bort till rondellen faktiskt. De enda djur jag hittade var sniglar. Då måste det vara rätt svar.

Vilken tur för min Agnes som har mig. Nu kan hon svara direkt hon kommer dit. Sedan kan hon faktiskt komma hem till mig. Hon har ju klarat T4 nu.
Fast inte riktigt förstås. Hon ska tenta på straffrätt också idag. Men det är inte alls svårt. Lägger man bara bollen på krysset, så är det rätt när man ska lägga en straff.
Fast det kanske är en fördjupning också. Ska man skjuta en straff, så ska man skjuta in bollen i den stående fyrkant som markerar målet.
Om man är målvakt, så ska man ta bollen, som någon försöker skjuta in i målet.
Det finns alltså olika rätt här, beroende på vilken sida man representerar.
Men det elementära är att bollen ska ligga på krysset. Då är det straffrätt.
Rätt svar på hela tentan är alltså: sniglar och på krysset.
Nu önskar jag min Agnes lycka till med tentan. Jag väntar här hemma på dig.

Hej så länge
Sverker

Leg. djur-i-diken-sakkunnig

NOGA Nej, jag slarvade verkligen inte när jag genomsökte diket idag. Vilka djur i diken fanns det? Jo, det enda jag hittade var sniglar. Men det fanns ganska många, så det måste vara rätt svar.

STRAFFRÄTT Det finns bara ett svar på en rätt straff. Bollen ska ligga på krysset, precis som den gör på bilden. Då är det straffrätt. Du kan fråga Zlatan, om du inte tror mig.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att Agnes har dig Sverker! Hur skulle vi alla klara oss utan dina klokheter? För egen del kan jag bara säga att jag måste in på din blogg varje dag och ta del av ditt förnuft! / Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agnes har ju stor hjälp av mig idag. Nu kommer hon säkert att klara sin tenta tack vare mig. Jag delar gärna med mig av mina kunskaper till alla.

      Radera