4 mars 2014

Stor test: Nyttigaste maten för dig

KLAR Testet kan börja. Försökspersonen ligger ner djupt koncentrerad med dräglande mun. Framför honom står testtallrikarna med från vänster: sallad, morötter, chokladhjärta, hundmat och falukorv. Nu är det spännande!

Självklart är det så att ju godare maten är, desto nyttigare är den för dig. Jag beslöt att med utgångspunkt från detta axiom (=en självklarhet du borda fatta själv), göra en djuplodande vetenskaplig test hemma i mitt kök.
Jag vill tillägga att all mat är väldigt etisk. Grönsakerna är till exempel inte kravlösa.


För att testpersonen (=jag, Sverker) inte skulle gå efter utseendet på serveringsfatet, användes den vanligaste formen av testtallrikar (SIS1284723-832654-AK-fv).
Testet omfattade inte mindre än fem olika vanliga (nåja) födoämnen som väntat, eller oväntat, kan dyka upp på just din tallrik:

1. Morötter
2. Falukorv
3. Chokladbit i form av ett hjärta
4. Doggy hundmat
5. Salladsblad
Testtallrikarna placerades ut på golvet i slumpvis (=lite hur som helst) ordning. Försökspersonen (=jag) tillika matexperten placerades liggandes framför försökstallrikarna med de olika matproverna.
På ett kommande (=varsågod) från försöksledaren (=husse) attackerade försökspersonen med dreglande mun de snålt tilltagna proven.

Efter detta vetenskapliga försök bearbetades alla data. Försöket utfall sålunda:

Supernyttigt
Falukorv

Nyttigt
Hundmat
Chokladbit

Onyttigt och oätligt
Sallad
Morot
Du har nu lärt oss att i första hand äta korv. I andra hand – om inte korv finns – inrikta dig på hundmat och choklad. Du ska också till varje pris undvika sallad och morötter.

Nu vet du hur du ska tillreda en nyttig måltid.
Vet du ändå inte det, så kommer recept i morgon.

Hej så länge
Sverker

Leg. näringsexpert

TESTMATEN För att inte testpersonen skulle hugga tag i den största testmatsbiten, var de alla i ungefär samma storlek. Nummer 1 är de färgglada morötterna, 2 tärningar av falukorv, 3 ett sött (!) chokladhjärta, 4 hundmatskulor och 5 är sallad.

VINNARE Segrare utan tvekan blev falukorven. 2,67 sekunder efter testets början var den tallriken tom. Härmed är det bevisat, att det nyttigaste du kan äta är korv. Jag vill dock tillägga att leverpastej inte är fy skam heller.

SLUTTESTAT Som du ser är även testtallrikarna med hundmat och choklad slut. Efter att testpersonen ratat de onyttiga morötterna och den skadliga salladen, har han nu övergått till att efterslicka falukorvstallriken.

6 kommentarer:

  1. Massimo hade valt sallat som första val,han är ju så smal.

    SvaraRadera
  2. Du bör nog vara lite försiktig med chokladen. jag har läst att den är giftig, i synnerhet för stiliga västgötaspetsar och andra hundar.
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Husse vet. En bit tål jag. En halv Alladinask tålde jag också för flera år sedan. Den var god.

      Radera
    2. Jag klarade också 1,5 lager av en Alladinask, matte däremot tålde inte att jag åt upp den! /Lu

      Radera
    3. Det är nog så det ligger till.

      Radera