3 mars 2014

Spetsutbildning bortkastad för obegåvade elever?

SPETSUTBILDNING Jag börjar alltid mina praktiska övningar med en kort teoretisk föreläsning för att mina elever ska lyckas bättre när det skarpa läget börjar. Dagens lektion för Massimo, husses systers fula tax, behandlade nosning under promenad i skogen.

Inte många, om ens någon, vet så mycket om allting som jag. Generös som jag är, så delar jag gärna med mig av mina eminenta (=väldigt fantastiska) kunskaper.
Igår var jag, som bekant, barnvakt åt husses systers fula tax Massimo. Han kommer från de djupa skogarna i Dalsand, där all kunskap och bildning lyser klart och skarpt med sin frånvaro. Han, om någon, var i behov av dagens lektion.


Jag förstod ganska snart att den teoretiska delen var mer eller mindre bortkastad. Massimo är ju knappast den vassaste kniven i lådan. Dock har han den fördelen, jämfört med de flesta andra invånarna i hans by i Dalsland, att han inte är inavlad. Han har till och med stamtavla, naturligtvis inte lika fin som min.
I vilket fall som helst, så övergick vi snart till den praktiska delen av avsnittet ”Nosning under skogspromenad på stig”. Jag tänkte börja med det enklaste först. Lite spetskunskap borde jag kunna förmedla, även om han aldrig kommer att nå spetskompetens.
Regeln är enkel. Koncentrera dig att nosa på stigen och försök att analysera vem som har gått där innan. Finns det en stig, så är det troligt att andra har trafikerat den. Eller hur?
Nu gick det kanske inte så där bra. Det mesta föll av som om man försöker hälla vatten på en västgötaspets.
Dock på slutet av vår skogsexpedition (=promenad i en skog), så verkade han ha fattat lite. Men koncentrationen, den var det inte mycket med.
Spetskompetens är nog alldeles ouppnåeligt för den fula daländska taxen, men lite spetskunskaper tillgodogjorde han sig av min spetsutbildning.

Hej så länge
Sverker

Leg. spetskompetenspedagog

EFTER Först gick jag efter Massimo, bara för att kontrollera om det fanns några färska spår. Jag ville dessutom se hur mycket han hade fattat av den teoretiska delen. Det fanns utmärkta spår. Han märkte inga. Som du ser är han tjudrad, annars springer han bara iväg.

FÖRE Jag gick före Massimo för att visa hur man ska göra. Nosen djupt backen och nosa hela tiden. Bearbeta dofterna i hjärnan och sortera dem. Han verkade inte fatta ändå.

OKONCENTRERAD Följ bara mig och gör som jag. Massimo hade sina tydliga order. Tror du han fattade. ”Vad är det för rolig stubbe?” Massimo hade fått syn på något i skogen och tappade helt koncentrationen.

BÄTTRE Efter ytterligare en kort teoretisk del, gick jag i förväg och sedan fick Massimo gå. Jag vände mig om och kontrollerade min elev. Lite bättre gick det, men det är fortfarande långt ifrån tillfredställande.

6 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte3 mars 2014 11:34

    Hur gammal är han, den lille spelevinken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyra fem år sådär tror jag. Vi uppvaktar inte varandra på våra födelsedagar. Han uppför sig som en pubertetsslyngel.

      Radera
  2. Simon Pudels matte3 mars 2014 12:40

    Nästan valpbeteende ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är väldigt omogen. Brist på uppfostran skulle jag tro.

      Radera
    2. Den ouppfostrade och fula taxen Massimo är nio år. Det kan man inte tro.

      Radera
  3. Simon Pudels matte4 mars 2014 10:23

    Hoppla! Det var mig en obildbar typ!

    SvaraRadera