8 mars 2014

Hur kunde min husse bli så dum?

HUSSE OCH FARFAR Till vänster ser du en husse. Han är korkad, snål och inte snäll. Till höger i soffan sitter det en farfar. Han är husses pappa. Farfar var bara snäll och väldigt generös.

Farfar var ju husses pappa. Farfar var klok och snäll. Frågan man då genast ställer sig är: Hur kommer det sig att min husse är så korkad och dum?
För att kunna ge svar på detta spörsmål, har jag intervjuat det som är min husse.


Vi slår oss ner på trappen i vårsolens glans. Jag börjar min fina intervju med min korkade husse. Jag försöker ställa så lätta frågor som möjligt, så även husse ska förstå dem.

– Hej husse.
– Hej Sverker.
– Varför är du så korkad?
– Jag har haft en svår barndom i hela mitt liv, förstår du Sverker.
– Nu blir jag nyfiken. Berätta!
– Redan som mycket litet barn blev jag förnedrad och kränkt.
– Jasså du. Hur då?
– Jag fick inte baka sandkakor inomhus. Min mamma förbjöd mig det och hämmade min kreativitet. Jag var bara två år. Jag var säkert förnedrad innan, men det minns jag inte.
– Men hur var det i skolan?
– Redan i första klass började eländet. Vem har sagt att SAOL skulle ha mer rätt än jag när det gällde att stava ord. Läraren ”rättade” min stavning. Detta var naturligtvis djupt kränkande. Dessutom med rött bläck. Mycket förnedrande.
– Fortsatte det hela skoltiden?
– Du skulle bara veta Sverker. Om inte jag kunde multiplikationstabellen, så skyllde läraren på mig! Var inte det hon som skulle lära ut den?
– Redan första dagen i skolan fick jag som hemläxa att klippa ut alla ”M” ”m” som jag såg i tidningen. Kan man förnedras, mobbas och kränkas mer? Hemläxa! När jag försökte delegera uppgiften till min mamma, så kränkte hon mig genom att tvinga mig att göra min läxa.

Husse fortsatte att berätta hur han har kränkts och förnedras genom åren. På jobben han har haft förväntade sig cheferna på ett kränkande sätt att han skulle arbeta. Dessutom anser han att han förnedrades varje dag genom att de krävde att han skulle komma i tid!

– På grund av all förnedring, mobbning och kränkning jag har varit utsatt för, så kunde jag naturligtvis inte inhämta de kunskaper i skolan som jag hade rätt till.
– Det fortsatte ända upp till universitet. De krävde att jag skulle skriva min uppsats själv!
– Så du har underkänt i alla ämnen då husse?
– Nej. De satte bra betyg, bara för att jag inte skulle kunna stämma dem i efterhand.

Betyg eller inte. Min husse är nog den dummaste hussen jag har. Tänk om han ändå hade varit lika klok som farfar. Vilken god mat jag skulle ha fått då.

Hej så länge
Sverker

Leg. stjärnreporter

INTERVJU Här är det full fart med intervjuen av min husse. Som du ser försöker han se väldigt snäll ut. Det går inte så bra, men det var ju väntat.

ARBETSBOK Jag hittade husse arbetsbok från klass II. Det var en beklämmande läsning. På framsidan står det stämplat att husse kunde simma 10 meter. Sen står det en till att han kunde simma 200 meter. Han tyckte nog att han var duktig och ville glänsa.

MEDIOKERT En stenålderman som går ut på jakt föreställde sig den lille andraklassaren så här. Men du ser själv hur värdelöst han ritade redan då. Var är öronen på stenåldersmannens västgötaspets? Har kanske huse skurit av dem?

SKOLAN Denna bild är tagen när husse lekte lärare. En fredag, för det ser man på slipsen. Han är väldigt stolt att han kan hålla i en batteriladdare alldeles själv. Men ser du felet på bilden? Jo, det är att man på flera ställen kan skymta skrivbordet. Husse påstod att han inte kunde städa sitt skrivbord, eftersom han inte hittade det.

INTELLEKTUELL Försök att se riktigt klok och intellektuell ut, sade jag till husse. Här ser du resultatet. Men det är nog det bästa som går att få.

BEVISET Bättre bevis på husses dumhet än denna bild kan du inte hitta. Här sitter husse med en fransk katta i knäet. Dessutom ser det ut som den före detta gatflickan i Toulouse, Lucy, njuter av situationen. Fast de är ju lika dumma båda två. Lika barn leka bäst.

5 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte8 mars 2014 kl. 19:40

    Varför står det hur långt din husse kunde simma, på en skrivbok om hembygd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De satte dit stämpeln där först, för att sedan stämpla in det i betyget. Antagligen skulle boken visas upp hemma. Simtestet var direkt skolan hade börjat. Simhall fanns inte ens på kartan.

      Radera
    2. Simon Pudels matte9 mars 2014 kl. 17:31

      Jag lärde mig simma i en insjö där det bodde en SJÖORM! Det du Sverker!

      Radera
  2. Sverker, he likes YOU so he must have some small bit of intelligence.

    SvaraRadera