5 mars 2014

Recept på en god, nyttig och lättlagad förrätt

SERVERA Då var det dags att servera den goda förrätten. Som du ser har det tillkommit en liten klick leverpastej. Det hade förstås blivit nyttigare med sju korvskivor. Eller åtta.

Att äta hälsosamt är väldigt viktigt. Därför genomförde jag en vetenskaplig test igår av våra vanligaste livsmedel: Sallad, morötter, hundmat, choklad och korv.
Med utgångspunkt från testresultatet, har jag härmed nöjet att kunna presentera ett recept på en förföriskt god förrätt.


Jag har inte bara testat vad som är extranyttigt eller farligt att äta. Jag är idag vänlig nog att dela med mig med ett recept. Meningen är att du ska kunna göra det här själv, om till exempel jag kommer som gäst.
Du kan förbereda dig långt innan, så det bara är mikrandet kvar när gästen (=jag) kommer.
För att även du ska förstå, så har jag gjort receptet som en bilderbok. Nu är det bara att köpa hem korv och choklad. Du ska även köpa leverpastej om du vill ha rätten extra dekorativ.
Hundmat har du väl hemma redan?

Hej så länge
Sverker

Leg. dietist

HÄLSOKOST Även om du bara ska göra en liten god förrätt, är det viktigt att vara noga vid valet av indg inndägr grejer. Att äta nyttigt är A och O här i livet. Därför ska du undvika de överkryssade farliga alternativen.

SNÅLT Du börjar med att skära upp korv. Även om det bara är en förrätt, ska du inte vara så snål som husse med korven. Visst hade det sett stiligare ut på tallriken med åtta tjocka skivor korv?

HACKA Chokladen hackar du för att sedan lägga den på korvskivorna. Detta är dels en smakförhöjare och sedan spär det ju på den nyttiga mångsidigheten. Tänk på att god choklad kan vara farligt för hundar, så inte mer än ett kilo/hund.

MICRA Som vid all finare matlagning använder du din mikrovågsugn. För två små ynka skivor, blir det lagom med 35 sekunder i min ugn. Du ska hålla på tills chokladen har smält.

KLART Då var det redan klart. Hundmaten står stadigt på sin plats limmade med lite smält choklad. Vad som kan tillkomma är en klick leverpastej. Då ser maträtten trevligare ut och dessutom smakar den ännu mer och blir ännu nyttigare.

3 kommentarer:

  1. Tack för receptet, det var verkligen smaskigt! Synd att det inte blev något över till matlåda imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en chans att det kan bli något över. Det finns inte på kartan. Enda gången det har hänt var när jag var liten och bara orkade fem choklad-croisanter. En hel var kvar.

      Radera