6 mars 2014

Idag skulle farfar ha fyllt 100 år

FARFAR Här är farfar hos Per för tre år sedan. Det är på Pers födelsedag. Då får alla tårta.

För ganska precis dog min farfar ifrån mig. Han var alltid snäll mot mig. Inte nog med att jag fick extra mycket fördisk. Jag fick smaka när han lagade mat och jag fick alltid slicka när han bakade. Jag fick kakor också.

Det var alltid roligt att komma till min farfar (som egentligen var husses pappa). Han var alltid så snäll.
När farfar var liten bodde han både här och där. Hans pappa, husses farfar, var kantor, så det blev farfar också. Han kunde spela väldigt bra. Han spelade för mig flera gånger.
Husse och jag hälsade på honom nästan varje dag. Det var roligt.
– Är det lille Sverker som kommer, sade han alltid när jag kom.
– Då måste du få något. Och så fick jag det.
För ganska precis två år sedan beslöt farfar att han var för trött, så han dog. Det var väldigt sorgligt.
Men jag har kvar många minnen. Det blir nog bara så ibland.

Hej så länge
Sverker

Leg. saknare

VÄNNER Detta är de två vännerna farfar och Sverker. Jag fick gärna klättra på hans möbler. Det blir enklare att berätta att jag behöver en kaka om vi är på samma höjd.

1915 Den här bilden togs när farfar var ungefär ett år. Det är han som sitter på hästen. Nu har min husse Jager, som hästen heter. Det är farfars mamma som håller i den lille gossen. De andra pojkarna är farfars tvillingbröder. Olle står till vänster och Bengt till höger.

FAMILJ Hela husses familj. Viktigast är jag, som sitter i Davids knä. Sedan kommer Steph, Evan, farfar, min Agnes med Emily i knät, min husse och min Per. Davids familj ser jag inte så ofta. De bor i Seattle.

JUL Detta var farfars sista jul. Två månader senare dog han. Det är hemma hos mig och förutom farfar ser du Per och Agnes.

HEJ DÅ Agnes var uppe hos farfar och sade hej då, innan hon återvände till Frankrike där hon bodde då. Då kunde ingen veta att det var sista gången hon träffade sin farfar.

6 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte6 mars 2014 kl. 11:55

    Det är alltid sorgligt när någon går bort, även om de är gamla. Jag tror att farfar matar min Simon i himlen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Han tyckte väldigt mycket om hundar.

      Radera
  2. Visst är det skönt att ha så fina minnen av någon man har tyckt mycket om/Nils-Ingemar

    SvaraRadera
  3. Din husse är väldig lik farfar utseendemässigt, men han verkar inte ha ärvt förståelsen för att Du skall ha lite extra gott ibland, exvis en kaka/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker nog att farfar skulle ha tagit sin son i upptuktelse. Min husse hade behövt lära sig lite om hundars mathållning.

      Radera