9 mars 2014

Hallå! Det är ju vår!

VÅR Men titta husse, myrorna har ju vaknat. Nu är det ju lite si och så med myror. De kliar. Men så här års gör det inget, för de är så långsamma.

Märker du inte? Det är ju vår ute. Är det vår ute, så ska man vara ute. Jag gjorde en vårspaning idag minsann. Många bilder blev det. Alla föreställer vår.

Tittar du på termometern, så ser du att det är vår. Går du ut så känner du att det är vår. Tittar du på marken, så ser du på blommorna att det är vår. Alltså är det vår.
Nu kan vi snart plantera blommor i mina krukor i trädgården tycker jag. Då säger min husse att det minsann kan bli vinter igen.
Inte kan det bli vinter om man redan har planterat?

Hej så länge
Sverker

Leg. årstidsexpert.

VITA I rabatten vid Agnes hus växer det massor med vita blommor. Det finns massa rester av förra årets blommor också.

BLAD I den här rabatten sticker det upp massa blad. De ska bli blommor i sommar, om jag inte missminner mig.

ISFRITT I De hängande blommorna växer på en hasselbuske. Blommorna heter allergi, enligt husse. Ser du att det är isfritt på sjön? Det var länge sedan isen försvann. Den försvann redan den 18 april förra året.

ISFRITT II Även husses sunkiga damm är isfri. Det betyder att det finns prima dricksvatten utomhus också.

GULBLOMMA Den första typen av gula blommor har redan kommit till mig. Sedan när det blir sommar, så finns det andra gula blommor som ser lite annorlunda ut.

KVINNOR Så fort som årets första varma solstrålar träffar en myrstack, så slänger de små krypen sig ut. De vill väl bli bruna och stiliga till badsäsongen, precis som min Agnes. Alla myrorna är tjejer.

SKVALLER Naturligtvis har myrorna mycket att språka om efter en hel vinter i en myrstack. Det är ju inte alls säkert att de träffades där inne i mörkret. Mestadels handlar nog samtalen om vad som har tilldraget sig i deras vrå i stacken.

2 kommentarer:

  1. Härligt med vår men jag är lite allergisk mot pollen så jag undrar om du som är bäst på allt kan fixa så att allt pollen försvinner? Du ska få massa gott käk av mig om du fixar det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husse är också allergisk, så jag vill inte ta bort pollen.

      Radera