13 november 2013

Husse har förstört vintern i vardande

OK Däcken duger fastän de har stått ute och solat hela sommaren. Jag synar noga, för jag ska ju åka med i bilen.

Hade du hoppats på en vit vinter? Eller kanske till och med en vit jul? Glöm det.
Idag har husse och jag bytt till vinterdäck. De som han skulle ha tvättat i somras, men glömde. I och med det kommer vintern att utebli.


Först kontrollerade jag att däcken dög. Det gjorde de. Sedan är det massa verktyg som ska fram.

1. Fälgkors
2. Domkraft
3. Pinne till domkraft
4. Lite fett så vinterdäcken inte rostar fast

För att kunna byta däck, behövs det någon att byta med. Eftersom vi inte hade det bytte vi till de vinterdäck som vi redan hade.
Husse började skruva 13.19 och var färdig 13.38. Det tog alltså 19 minuter. Formel1-stallen klarar det på sådär 3 sekunder. Det visar hur kass husse är.
– De har bara en mutter och mutterdragare och är många fler, sade husse surt när jag påpekade hans inkompetens.
Nu får vi hoppas att inte husse köper några skridsko eller en spark. Då får vi ingen is på sjön heller.

Hej så länge
Sverker

Leg. bilmekaniker

FRAMME Det är viktigt att alla verktygen finns på plats. Det är tur för husse att han har mig, som håller ordning på saker och verktyg.

MOTSOLS ”Skruva motsols när du ska lossa bultarna”, fick jag upplysa husse om.

BYT ”Det är nu du ska passa på och byta. Sätt dit däcket med små spikar i. Ja, det ska sitta på samma plats som det du tog bort.”

BAKSIDAN Nu håller vi på att byta på baksidan, bilens vänstra sida där ratten sitter. Då syns varken husse eller jag.

FÄRDIGA Husse är så glad och tacksam att han fick hjälp av mig. Det förstår jag mycket väl, eftersom han annars skulle ha hållit på än med första sidan.

HALKFRITT Tycker du att det ser halt ut? Det är det inte, eftersom det inte finns någon snö och är 7 grader varmt. Så kommer det att vara hela vintern.

DRÖM Det är något liknande av det här, som husse drömmer om att det ska bli nästa vecka. Men det är knappast troligt, skulle jag vilja säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar