16 oktober 2013

Titta – men här är ju sommaren kvar

SOMMAR På senhösten finns det inga blommor. På sommaren finns det massor av blommor. Det är därför jag hittade sommar idag, när jag hittade blommor. Antagligen en effekt av fläckvis Global Heating.

Idag gav jag mig ut på jakt efter den sommaren som flytt. Jag hittade nämligen lite sommar på min lunchpromenad (utan att ha ätit lunch). Finns det sommar på flera ställen?

Sommaren hittade jag bara tvärs över min väg. Som lunchpromenad valde jag och min husse ”Den korta rundan med förlängning” (=1,37 km). Nu gällde det att hålla ögonen öppna för att hitta flera sommar under den relativt korta promenaden. Tack vare min eminenta (=skitbra) observationsförmåga, lyckades jag lokalisera flera sommar i mitt omedelbara närområde.
Naturligtvis lyckades jag. Jag fann flera gula, flera vita, en grön och en lila. Jag hittade faktiskt flera än vad jag har bilder på. Min fotograf hade ingen lust att blöta ner sig på magen.
– Det räcker att jag är blöt på knäna, sade den ovillige hussen som inte är beredd att offra sig lite för konsten.
Dock hittade jag inga myggor, så riktig sommar är det inte. Bara fläckvis.

Hej så länge
Sverker

Leg. klimatforskare

GUL Första blommorna jag hittade var gula. De fanns precis över min väg och växte på kanten till det som var tennisbana. Där är det fortfarande sommar.

VIT Dessa stiliga vita blommor växte i det mikroklimat som Lasses jordhög utgör. Den finns tvärs över vägen från honom. Han bor granne med mig.

VITLILA Tro det eller ej, men den här blomman är jätteliten. Det fanns tusentals av dem och de täckte ett ganska stort sommarområde.

LILA En typiskt lila skogsblomma, som växte i en liten skogsglänta där sommaren har dröjt sig kvar. Den var alldeles ensam, så det var lite synd om den.

GRÖN Det är inte mycket ljus som letar sig in i skogen. Nästan alla ormbunkar är bruna och har trillat omkull på marken. Dock inte dessa, som hade hittat en sommarplats i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar