18 oktober 2013

Jag blev upphetsad av ett franskt kort

VYKORT Kan du tänka dig något vackrare än det här? Säga vad man vill om fransmännen, men de kan göra franska kort som frestar. Det var min resursmatte och hennes bror som skickade det till mig. De vet vad jag tycker om!

Min resursmatte och hennes bror Calle är i Frankrike. Hon brukar alltid vara snäll och skickar vykort till mig. Denna gång hade hon valt ut ett frestande franskt kort som gjorde mig mycket upphetsad.

Jag har själv varit i Alsace flera gånger. Det är där man kan få Choucroute om man har lite tur. Jag har haft lite tur en gång, men jag fick bara smaka lite, lite.
Nu tycker min resursmatte att husse ska laga till en liten sats, som du ser på bilden. För säkerhets skull skickar hon med recept också. Receptet är till 4 personer, eller 1 person och 1 västgötaspets.
Jag tror nog att jag skulle klara av och äta allt själv. Min husse kunde ju få ta fördisken (=lite surkål).

Hej så länge
Sverker

Leg. matexpert

PORTION Visst ser det ut som det skulle vara en lämplig portion till mig? Vinet kan jag hoppa över. Det kan husse få och läppja på när han ser mig njuta av maten.

RECEPT För säkerhets skull finns receptet på både franska och tyska, eftersom de pratar tyska också i Alsace. De kan liksom inte bestämma sig. Husse påstår sig kunna båda dessa främmande tungomål. Jag kan bara franska, för jag har haft en frans au pair när jag var liten. Du ser att det står ”Något för husse att bjuda på?” Byt ut frågetecknet mot ett utropstecken, skulle jag vilja säga.

KASST Detta är en helt värdelös bild från det ställe i Alsace där jag smakade choucroute. Husse har missat det viktiga: maten och mig. Istället inriktade han sig på servitrisen. Från vänster ser du annars lite av resurshusse, lite av exmatte, Calles hand, hela servitrisen, nästan hela Mimmi och delar av min resursmatte. Exmatte beställde choucroute. Ganska mycket föll ner till mig och jag måste tillstå att exmatte hade gjort ett bra val. Fläsksvål och värme passar bra ihop.

5 kommentarer:

  1. Är det husses namn som är överkladdat på vykortet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Det såg ut så när jag fick det.

      Radera
  2. Åh, vilken bild....skulle mina oxå dräggla över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Jag har sett dina fina västgötaspetsar på din sida, men de ser också väldigt undernärda ut. Jag har i alla fall provsmakat, även om det var flera år sedan. Det vattnas fortfarande i munnen vid bara tanken.

      Radera
  3. Ha, ha, de tycker nog som du.

    SvaraRadera