30 oktober 2013

Somliga kattor gör precis som de vill

RUMPVÄRMARE Inte nog med att hon sitter på matbordet, hon sitter på ett karottunderlägg. Bordet är väl för kallt för en kattstjärt, kan tänka. Blombladen har hon nafsat i så de är fula och gula. Kanske ska jag gå ut och kyla av rumpan, tänker hon säkert. Lägg märke till att hon har en blå kudde och ett skärt halsband på bordet också.

När det regnar ute och jag är nödig, så måste jag gå ut. Åskar det så måste jag gå ut. Är det nyårsafton och raketerna lyser upp skyn, så måste jag gå ut.
Sen finns de privilegierade som är så bortskämda att de inte behöver gå ut alls om de inte vill. De har bekvämlighetsinrättning inomhus.
Till den senare kategorin hör min husse och Lucy, den före detta franska gatflickan.


Vi fint väder går minsann Lucy ut. Hon behöver inte koppel och hon kan gå precis som hon vill. Jag har för det mesta inget koppel, men jag måste hålla reda på min husse. Det begränsar min rörelsefrihet.
Om det regnar bara det allra lilla minsta, kanske Lucy går ut och känner efter att det är blött. Sen går hon in igen. Kanske hon går till sin privata toalett. Kanske hon går till köket och äter av sin lyxmat.
Jag kan bara säga att det är väldigt orättvist. Varför ska hon ha det bättre än jag?

Hej så länge
Sverker

Leg. allvädershund

BLÖTT Lucy känner försiktigt med framtassarna och upptäcker att gräset är blött. Det passar inte för en fransk fröken minsann. Jag tvingas ut även om det är plaskvått.

IN Nä, jag går nog in på mitt trädäck, tänker Lucy. Hon tror att trädäcket som min Per, min Agnes och min husse byggde i somras var till henne. Typiskt för bortskämda franska kattor.

SOL Dagar som solen skiner passar det att gå ut minsann. Hon vågar sig till och med ut utanför tomten. Där sitter och spanar efter småfåglar, möss, humlor och kanske elefanter. De senare är nog väldigt sällsynta. Jag har inte sett några där på fältet.

SPANING Fastän dörren är öppen går hon inte ut om det regnar bara lite, lite. Lucy tycker inte om regn, men hon duschade alldeles frivilligt med husse. Franska före detta gatflickor inte bara bortskämda, de är lustiga också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar