17 mars 2012

Fira namnsdagen med världens godaste paj

Idag kommer det utlovade receptet på världens bästa namnsdagsbakelsepaj. När du ska baka en, eller flera, till dig själv, så följ bara mitt enkla steg för steg recept. Namnsdagar är inte lika vikta, som till exempel födelsedagar. Med ett undantag förstås, den 4 november. Då står det nämligen Sverker i alla kalendrar. Då ska det vara grädde på också. Ganska mycket dessutom.
Nu var det Egon som skulle firas, och då räcker det med världens bästa namnsdagsbakelsepaj. En till honom och en till mig.


Jag kan slå fast direkt, att mina intentioner (=mina innersta tankar) och det färdiga resultatet inte var samstämmiga. Detta kan bero på tre saker: fel råvaror, dålig ugn eller en urkass husse. Utan tvekan kan jag slå fast att råvarorna och ugnen är det inget fel på. Då återstår bara ett av alternativen. Det var ju det troligaste från början.
Bakelserna hade dock avsedd effekt. Egon blev glad att jag kom ihåg honom, om än lite sent. Vi fick bägge en himmelsk smakupplevelse.

Hej så länge
Sverker

Leg. bakelsepajkreatör



GREJER Det här är nästan allt du behöver för att göra min goda paj: En marmorbänk från Södra Kondis, ett fönster med isutsikt, en brödkavel av marmor från IKEA, en japansk kniv som inte jag får slicka på, en tallrik, prinskorvar sen i julas, två plattor pajdeg och ett ungsplåtspapper.


KAVLA Kavla måste du göra. Annars blir pajdegen för tjock och ytan för liten. Det är bättre att satsa på mer korv och mindre deg, eftersom korv är mycket godare än deg. Det är säkert hälsosammare också med korv.


KORVSTAVAR Prinskorven skär du i stavar med den vassa japanska kniven, som ijag inte får slicka på. Med hjälp av stavarna format du bokstäver. På bilden är det ett S som i Sverker. Heter du Måns, så får du göra ett M.



VIKA På Egons E-paj ser du hur du ska göra. Vika och pressa, så det blir riktigt fint sedan. Redan här kanske husse gjorde fel. Jag trodde jag kunde lita på honom, varför jag inte övervakade proceduren så noga.

VARMT En sak till behöver du; en ugn. Husse ställde in pajerna där, men troligtvis på fel sätt. Eller så var temperaturen fel.


KATASTROF Inte blev det här några bokstavspajer, inte. Så går det när man har en klantig husse. Med lite god vilja, så kan man faktiskt urskilja att det ska vara ett S på den vänstra, och ett E på den högra namnsdagsbakelsepajen.


FÖRTYDLIGANDE Med hjälp av chokladsås tog resursmatte tag i saken, när vi kom till Egon. Det var jättesvårt att spritsa, för chokladsåsen var så högviskös (=trögflytande), så det var uteslutet att husse skulle klara det. Nu visste vi vems som var vems.

MUMSIGT Det heter ju bakelse, så därför vände både Egon och jag baken mot fotografen (=husse). För övrigt kan du klart och tydligt se här, att tallrikar har man för attbära fram maten. Sedan lägger man den på golvet.


FINSMAKARE Egon är en snobbig finsmakare. Han började med att slicka i sig chokladsåsen. Jag är mer en finsmaskare, som smaskar i mig maten fortast möjligt. Jag vinner alltid när Egon och jag äter.

2 kommentarer:

  1. Tänk, jag tyckte det såg riktigt snofsigt ut!! Och väldigt innovativt med bokstavspajer så att ni kunde skilja dem åt. Grattis i efterskott till Egon!

    SvaraRadera
  2. Synd att tårtan blev paj. Annars hade det varit en riktigt snygg Sverkerpajtårta! / Wi o Lu

    SvaraRadera