4 januari 2012

Vännerna välkomnar våren

GRÖNT Gräsmattan är grön och fin och Egon kan stå och dricka vatten ur dammen. Då är det vår. För ett par dagar sedan var det is över vattnet. Han tänkte bada också, men det fick han inte för husse. Jag passar på att markera, så att Egon ska förstå att dammen är mer min än hans.

Äntligen är julen och nyår slut, så nu kan vi välkomna våren. Jag beslöt att Egon och jag skulle gå ut och trotsa stormen för att leta efter vårtecken. Det är helt rätt just nu. I alla fall just här.

Direkt vi kom ut gick Egon till husses sunkiga damm, för att han tycker det vattnet är så himla gott. Det tycker jag med. Det är säkert nyttigt också med allt proteintillskott man får när man slickar i sig delar av det rikhaltiga djurlivet, som också trivs med dammvattnet.
Egon tänkte bada också.
– Du går inte ner i dammen Egon, gallskrek husse, i det att han rusade så han kunde ta tag i Egon innan han förverkligade sina badplaner. Att vilja bada i dammen är ett typiskt vårtecken.
Vi vedboden hittade Egon en blomma. Det var en vit blomma. Typiskt vårtecken.
Tittar du på syrenbuskarna, så ser du att bladen redan har slaget ut. Ännu ett typiskt vårtecken.
Gå ut i trädgården du också och leta efter våren. Den är snart här på riktigt.

Hej så länge
Sverker

Leg. vårexpert


VÅRLETARE Egon var en riktigt duktig vårletare. Han hittade blomman vid vedboden, minsann. Nu har ju jag sett den innan, men Egon kan tro att det var han som fann den först. Han blev ju så stolt.

VÅRBLOMMA Detta är blomman Egon fann vid vedboden. Om du inte vet vad det är för sort, så kan jag tala om det för dig. Det är en mittengul vitblomma. Ett typiskt vårtecken.

VÅRKNOPPAR På den stora buske, som har skära blommor lite längre fram på våren, syns blomknopparna riktigt tydligt nu. Typiskt vårtecken i min trädgård.

SYRENBLAD Som du kan se så har bladen på syrenen redan börjat titta fram. Snart är nog hela busken översållad med blommor. Då är det jättevår.

VÅRHIMMEL Så här ser en typisk vårhimmel efter stormen ut hemma hos mig. Kondensslingorna du ser på himlen, har skapats av en Boeing 777 tillhörande All Nippon Airways på väg till Frankfurt från Tokyo på 10996 meters höjd. Husse har varit i fabriken i Everett, där de gör de stora Boeingplanen i världens största hus.

2 kommentarer:

  1. Härlig spaning!! Det känns hoppfullt! Snygga bilder oxå. Du har säkert varit inne på granntomten och smygtagit dem eftersom knopparna var så snygga!

    SvaraRadera
  2. Knopparna är tagna från min tomt. Ha!!

    SvaraRadera