1 januari 2012

2011 års sista efterrätt

EFTERRÄTT Inte ser väl det här så dumt ut? Det är hemgjord glass à la Ben&Jerry. Husse har varit och hälsat på dem i Vermont och fått deras recept. Bären har legat i rom och socker sedan i somras. De smakar inte gott, men glassen… I det lilla glaset finns det lite saft från bären.

Hittills hade det varken blivet smakprov eller fördisk för min del. Men när det var dags för efterrätt så bröts äntligen förbannelsen. Egon och jag fick slicka omröraren till glassmaskinen, jag blev matad vid bordet. Bra avslut.
Men sen började det smälla från stan och sen var det inte roligt längre. Jag avböjde till och med att skåla i champagne.


Hej så länge
Sverker

Leg. efterrättsälskare


GOTT När efterrätten var klar började restrektionerna avta. Egon och jag fick förbereda glassmaskinens omrörare så att den skulle trivas i diskmaskinen. Det gjorde vi bra med förenade tungor.

MÄRKLIGT Det här är mer eller mindre ett under. Att jag skulle få sitta och fördiska vid bordet, hade jag inte hoppats än i min vildaste fantasi. Gott och trevligt.

AVBÖJDE Nej, något skålande i champagne blev det inte för min del. Hur kan någon ägna sig åt dryckenskap, när man måste koncentrera sig på smällarna utanför? Men Gott Nytt År ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar