6 januari 2012

På väg till naturlära med Egon

NATURPROMENAD Jag tog täten när Egon och jag skulle ut i naturen för att beskåda blommor, bin, fåglar, rävar och myror. Jag var med som expert. Nu går ju inte alltid allt som jag har tänkt mig. Det fanns inga blommor, bin, fåglar, rävar och myror att beskåda.

I dag tyckte jag att det var dags att stänka lite av min bildning på Egon. Jag beslöt att Egon ville gå ut och titta på djurlivet så här års. Ska man titta på djur, så går man lämpligen till skogen.

– Nu Egon, sade jag, ska jag ta med dig ut på en tur i skogen. Där finns det mycket som du kan lära dig av en expert som jag.
– Ja, sade Egon lite sävligt. Han är alltid lite sävlig.
– Det gäller att hålla ögonen öppna så vi inte missar något.
– Ja.
– Vi ska titta på djur i skogen i dag, skogsdjur, förtydligade jag för min något trögfattande vän.
– Ja.
– En del djur är stora en del är små.
– Jasså.
– En del finns i träden. Kommer du ihåg spindlarna vi tittade på i somras.
– Nää?
Så fortsatte vår konversation under det att vi vandrade stigen fram. Vi tittade högt och lågt, nära och långt. Men inte ett enda djur.
– Vi går hem nu Egon. Du har lärt dig att det inte finns ett enda djur ute på vintern vid 15.47-tiden.
– Ja, sade Egon, inte utan en viss besvikelse i rösten.
Men så kom vi hem.
– Där är ju massor av fiskmåsar kring månen, ropade Egon. Det finns visst djur.
– Måsar räknas inte, rättade jag Egon.
– Det var synd, för annars hade du haft fel.
Jag tyckte jag hörde en viss underdånighet hos Egon. Han vet vem som är expert.

Hej så länge
Sverker

Leg. naturlärare


SNÖ Kanske berodde vår expeditions magra resultat på att snön vräkte ner i natt. Det kom säkert 0,7 millimeter, som nu täckte marken och skrämde bort alla djur.

NOGGRANNA Det var ju inte alls så att vi slarvade oss igenom skogen, om du trodde det. Tvärtom. Vi var synnerligen noggranna i vår undersökning. Inte ens en liten fästing hittade vi, fastän vi verkligen tog oss en närmare titt i gräset.

MÅSDANS Som vanligt, eller som oftast, hittade jag det enda djurlivet när vi kom hem. Det var ett gäng skränande fiskmåsar som firade månens uppgång. Varför sysslar de med sådant, de räknas ju ändå inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar