6 november 2011

Jag häpnar över alla dumma blommor

HÄPEN Jag blev verkligen förvånad när jag såg vad det var Anders ville visa mig. Om du tittar väldigt noga, så kan säkert du också se vad det är som gömmer sig under höstväxterna: en vårblomma.

– Kom Sverker, så ska du få se.
Det var min granne Anders, som bor längst bort på min väg, som sa det till mig. Vad tror du det var han ville visa. Jo, det var något under lite vissna ormbunkar som var sevärt. När jag såg vad det var för något så häpnade jag.


En vitsippa! Hur dumma kan blommor bli?
En vitsippa ska blomma när det är vår. Sedan ska den gå i ide tills nästa vår. Men nu så blommade den för fullt. Totalt fel tid.
Jag fortsatte att botanisera för att se om vitsippan var den enda som var pantat i grannskapet. Jag hade inte behövt mer än att gå till min egen trädgård för att hitta fler underbegåvade växter. En ros stod där bland sina vissna kamrater och lyste som en sol.
– Det är till att försöka göra sig märkvärdig, tänkte jag. Men passa dig, frosten kommer snart.
På sluttningen mot sjön hittade jag två lupiner som trotsigt blommade i höstdimman. Det är märkligt med en del blommor. Sommartiden är slut. Kan de inte läsa en vanlig kalender? De har säkert inte ens ställt om sina klockor.

Hej så länge
Sverker

Leg. botanist


VITSIPPA Denna vitsippa har totalt missuppfattat allting. Den ska vara en vårblomma. Tittar man på sin kalender ser man tydligt att det är höst. November är faktiskt nästan vinter.

ROS En högfärdig representant för blomriket. När rosens kamrater dinglar bruna, reser sig denna illgula blomma upp från sina vissna kamrater. ”Se på mig, jag är vackrast”, tycks den vilja säga oss. Löjligt, det är jag som är vackrast.

LUPINER Omgivna av liggande fröställningar reser sig dessa lupiner trotsigt mot skyn. Antagligen bara för att få se utsikten, med den vackra dimman som jag har fixat till åminnelse av Gustav II Adolf. (Du vet han som red vilse i Lützen. Istället för att döda katoliker, blev han själv dödad av en. Så kan det gå när man har glömt sin GPS-navigator.)

1 kommentar:

  1. Aj, aj, aj. Men du vet hur det ska vara Sverker, det är alltid något!

    SvaraRadera