7 oktober 2011

Sverkers naturlära

FARLIGT Idag ska ni få följa med mig på en liten skogsvandring. Jag ska berätta vad man kan träffa på där. En sak måste du komma ihåg: gå inte in i den mörka skogen, om du inte har sällskap av en västgötaspets. Du ser ju klart och tydligt på bilden att det här är en trollskog. Den är farligt!

Hej så länge
Sverker

Leg. naturolog


GUL BLOMMA Det finns många olika sorters blommor. Den här heter gul blomma, och växer här och där i skogen. Den är nog ganska snäll.

LILA BLOMMA Kossor lär tycka om att äta lila blommor. Men de är inte ensamma om att älska dessa blomster. Bin, humlor och fjärilar har också satt upp dem på matlistan. Men de äter inte upp hela, utan spar det mesta till kossorna.

BLÅ BLOMMA Denna blomma trivs bäst i vaser och på midsommarstänger. Vad den hade och göra i skogen så här års, har jag ingen aning om.

RÖTT LÖV På hösten tar de gröna löven slut. De ersätts av gula eller röda löv. En del löv är både röda och gula. Lövet på bilden är rött. Röda och gula löv försvinner inte som de gröna, utan de trillar ner på min gräsmatta.

SVAMP På marken växer det svampar här och där. En del svampar är goda, andra kan vara giftiga. De här svamparna är bara små, bruna och fula.

SNIGEL ”Lilla snigel akta dig”, sjunger man ibland. Den här snigeln behöver inte vara rädd för varken husse eller mig. Men stora sniglar ska passa sig noga för husse. Han äter dem väldigt gärna med vitlökssmör till.

3 kommentarer:

  1. Vilka jättefina bilder, särskilt snigeln och det röda lövet! Din husse må vara både fet, lat och allmänt oduglig - enligt dig i alla fall - men han är en fantastisk fotograf! Och du är också väldigt stilig på alla kort, riktigt fotogenique. Ha en härlig helg båda två!

    SvaraRadera
  2. Med tanke på att husse gått tre år på fotoskola för att lära sig trycka på en knapp, och sedan arbetat sådär 30 år som pressfotograf, för att sedan sadla om till fotolärare, så borde han väl kunna lyckas med en och annan bild. Om jag är med på en bild, så blir den automatiskt bra.

    SvaraRadera
  3. OK då är jag lite mindre imponerad! Ja. Sverker, jag håller med. Du gör dig väldigt bra på bild.

    SvaraRadera