19 augusti 2011

Flygande rapport från husse

Hej
Tyvärr tog husse med sig sin kamera till Amerika, så jag har lite svårt att ta bilder på mig. Dessbättre har jag ett litet arkiv att ösa ur, men det tänker jag inte göra idag.
Husse har nämligen skickat lite bilder med texter till mig. Jag ville ju veta hur man gör när man flyger, nu när jag inte fick följa med. Så här skriver husse:


Hej Sverker
Hur mår du? Jag mår bra. Här kommer lite bilder som jag lovat. Om du läser på baksidan, så kanske du förstår bättre.
Jag hoppas att du sköter dig bra och är snäll mot Egon och din resursmatte och resurshusse.
Jag längtar efter dig
Husse

Hej så länge
Sverker

Leg. flygbildstittare


START Flygplanet har precis startat från Lingöping och det ser ut så här när man tittar ut. Ser du hur smått allt är? Molnen har bytt plats och är nu under dig, istället för över. Konstigt. Innan flygplanet startar utför delar av besättningen en dans, där de visar hur man ska göra när vi ska störta. Detta gör de för att pigga upp flygrädda passagerare. Sen fick jag smörgås, kaffe och juice.

AMSTERDAM Först åker flygplanet upp och sedan åker det ner. Då är man vanligtvis i Amsterdam. Det ser på att det är massor med kanaler. Det finns också ett flygfält och det är det som flygplanen brukar land på. Då är alla rädda. Sedan får man gå in i flygplatsen. Amsterdams flygplats är större än Arlanda som du var på , när du vinkade av Agnes. Amsterdam är till och med större än Linköping.

MAT När man flyger får man mat ibland. Flygplansmaten får den mat husse fick när han gjorde lumpen att framstå som en kulinarisk läckerhet. Men samtidigt är det en sport att kunna äta, då man knappast kan röra armarna. Du hade säkert kunnat klara det galant. Som du ser är det inte mycket kvar. Cirka 83% av maten hamnade i magen de resterade 17% fördelade sig jämt mellan min skjorta, mina byxor och på golvet.

FLYGPLANSVIN När vin i Frankrike inte passerar kvalitetskontrollen för vinägertillverkning, förpackas den istället i tetrapack och blir till flygplansvin. För att riktigt understryka standarden på vinet, så serveras drycken i tunna plastmuggar med Coca Colas logga på. Jag undrar om Coca Cola vill stå för innehållet? Eller för att inte tala om Dionysos (=en blekfet, naken och packad vingud).

FILM Framför sig har man en skärm, nästan lika stor som en halv iPad och lite större än en iPhone. På den kan man se filmer som aldrig skulle vilja se på tv, men här finns inte så mycket annat att göra. Å andra sidan gör det inte så mycket, eftersom upplösningen på skärmen gör det väldigt svårt att se. Att titta på flygplansfilm brukar vara ett bra sätt att somna.

PACKAT Så här ser det ut inne i flygplanet som husse satt i elva timmar. Avståndet mellan sätena och bredden på dem är precis anpassade så man inte får riktigt plats. Man sitter i ett skruvstäd och benen måste vara i konstiga vinklar. På så sätt springer man inte omkring i onödan, eftersom det är så svårt att komma upp och ner ur fåtöljerna.

SEATTLE Om du flyger och ser stora berg med snö på, så vet du att du är i Seattle. Det är då du ska gå av, men som vanligt får man vänta tills planet har landat. Du måste till och med sitta fast tills en farbror trycker på en knapp så att en skylt släcks. Då reser sig alla upp, så att inge kan ta ner sitt handbagage. Så småningom är du trots allt ute ur flygplanet. Då får du stå i kö så du kan lämna dina fingeravtryck och bli fotograferad. Du måste svara på löjliga frågor också. Sen får du stå i kö för att hämta ditt bagage. Sen får du stå i kö för att få bagaget kontrollerad. Husse såg ärlig ut den här gången och slank igenom på en halvtimme. En och en halv timme efter flygplanet har landat så träffar du Evan och Emily. Och Steph. Då är du framme.

2 kommentarer:

  1. Den där yankeeresan var ju ingen förlust Sverker. Dålig mat och vin ur plastmugg. Nää, tacka vet jag köttbullar hos resursmatte!!

    SvaraRadera