6 februari 2011

Svåra vägval med många vilsna viljor



En resa måste planeras. Jag visar min kompis Egon hur vi ska åka. Jag är inte riktigt säker på att han kan läsa en karta. Det spelar ingen roll. Han får inte följa med för han är inte rätt vaccinerad. Hans flock, min resursfamilj, ska däremot med på resan.

Ni kanske kommer ihåg att mina flockar, både min riktiga och min resursflock, hade kommit på den lysande idén att tillbringa en vecka på någon av Frankrikes många kanaler. Men flockarna var inte mycket för snabba beslut. Trots det började resan få en viss form.

Nästa reseplaneringsträff hade det kommit massa kataloger från kanalbåtsuthyrningsföretag (att det var ett långt ord). Det bläddrades och planerades. För att riktigt komma i stämning och få inspiration (=tankar utan eftertanke) avsmakades franska viner. Inte jag. Jag fick inget vin. Inte Egon heller. Inte Agnes heller. Efter flera timmar hade de enats om en båt i alla fall. Den var riktigt ful, så jag reserverade (=brasklapp) mig.
– Kan inte jag stanna hemma, för jag vill inte vara ensamt barn på båten, sa min lillmatte Agnes, som nu hade lagt sig i debatten.
– Du åker med, sade matte, argt och kompletterade med en skarp adjunktsblick.
– Jag ska vara kapten, sade Göran, min resurshusse.
– Varför ska du vara kapten, sade matte i en plötslig attack av framförande av min husses förtjänster. Hon påpekade att han minsann hade varit sjöman på riktigt och dessutom kört omkring flera somrar i Stockholms skärgård med betydligt större båtar än Göran satt sin fot på. På de båtarna var han kapten, minsann! På riktigt! Och hade tre stjärnor.
– Kan Mimmi följa med?, sade Agnes.
– Finns det något ställe man kan åka i cirklar, undrade Chicki, min resursmatte, och bläddrade bland papperslapparna. Hon ville tydligen bli yr i huvudet.
– Jag ska vara kapten, sade Göran, min resurshusse. Annars följer jag inte med, tillade han moget.
Så böljade(!) diskussionen hit och dit, men så småningom hade färdplanerna tagit en viss form, och en båt skulle bokas. Huvudplaneringen skötte naturligtvis jag.

Här är hela vår besättningen
Efter många – och långa – diskussion- och planeringsaftnar hade jag bestämt följande:
Besättning: Sverker (renrasig västgötaspets), Cicci (matte), Bertil (husse), Agnes (lillmatte), Mimmi (extralillmatte och Agnes kompis), Chicki (resursmatte), Göran (resurshusse), Calle (resursmattebror).
Avresa från Tranås: lördag den 14 juni 07.00.
Avgång med flodbåt: måndag 16 juni 15.00 från St Florentin (som ligger vid Canal de Bourgogne).

Hej så länge
Sverker

Leg. Reseplanerare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar