28 januari 2011

Superkändis är inte lätt att vara

Kändisskapet kom som en chock för mig. Min kompis Egon förstod dock bättre, så han gav mig en hatt och solglasögon. Nu kan jag gå inkognito på stan, vilket känns ganska skönt. En hundarnas Greta Garbo – det är Sverker, det.


Då var alltså vår långa resa slut. Vi hade under flera veckor åkt alldeles förgäves en hel sommar i en gammal husbil. Dessutom hade jag blivit kändis på kuppen.

Vår irrfärd i Europa gick alltså från Tranås till Tranås. Cirka 1,73 meter från där vi startade. Vi hade tagit en omväg genom Danmark, Tyskland, Holland, skitlandet (enligt matte) Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tyskland och Danmark. Snacka om en konstig flock.

När jag kom hem sprang jag direkt in till Kasper, min granne som är en svart labrador. Han blev naturligtvis väldigt glad att se mig, och undrade var jag hade varit. Husse och matte lastade in smutsiga kläder och köpta souvenirer från husbilens alla skrymslen och vrår.
På kvällen kom Egon och hälsade tillsammans med sin flock. De är min resursfamilj. Jag får fortfarande bita i Egons öra. Han är lika snäll som han är pantad. Men han är ingen västgötaspets, han är en welsh springer spaniel. Det är ju inte hans fel.

Kändisskapets baksida
Det enda negativa med att komma hem är att gå på stan. Min resa ute i Europa hade gått som en artikelserie i Tranås Tidning (och Smålands-Tidningen och Vetlandaposten också för den delen), så alla tyckte att de kände mig.
– Men är det inte Sverker? Oooh vad roligt du skriver! (Gammal tant)
– Kan jag få ta ett kort av mitt barnbarn tillsammans med dig? (Ännu en gammal tant.)
– Oj, har du kommit hem nu, Sverker? (Gammal farbror.)
Ibland ställer de ännu konstigare frågor, så jag får lust att säga:
– Hur kan du ställa sådana frågor? Du är ju snurrig i huvudet! Men så svarar inte jag. Jag är en artig västgötaspets!

Så var det hela tiden, när jag vallade min flock på stan. Lite tröttsamt med alla dessa människor som skulle prata och fotografera mig. Jag tror till och med att hundarna nosade konstigt på mig.
Jag börjar förstå Julia Roberts, Oprah Winfrey, Tiger Woods, Madonna, grabbarna i Rolling Stones, Brad Pitt, Johnny och många fler, inklusive Sverker numera.
Ta exempelvis om Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow, eller drottning Silvia badar topless, så är det genast en massa fotografer där. Jag har hittills kunnat bada helt naken, utan att några har stört mig, men nu … Jag vet inte om jag kan fortsätta med det. 


Nej det är inte lätt för oss kändisar, men jag har mina knep för att inte bli igenkänd. Jag fick nämligen en hatt och ett par solglasögon av min bästa kompis Egon, så jag kör numera Greta Garbo-stilen. Husse är släkt med Greta Garbo, så han vet.

Hej så länge
Sverker

Leg. superkändis


De vuxna medlemmarna (mig oräknad) hade köpt på sig in imponerande souvenirsamling som de stuvat undan i varje ledigt ytrymme i husbilen. De var mycket stolta. Var den finns nu vet jag inte. Jag har inte sett något av den på mycket länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar