30 april 2015

Det blev tårta på min husses födelsedag

TÅRTA Det blev lite tårta till mig. Husse hade delat sönder den i småbitar. ”Annars hinner du inte känna hur den smakar”, påstår han.

Jaha. Då var husses födelsedag äntligen färdig. Skönt. Men nya födelsedagar stormar in. I morgon fyller min Evan och min Emily 28 år. De är tvillingar, så de fyller alltså 14 år per styck. Lite drygt en vecka senare är det min Agnes som fyller 25 år. Sedan har vi bara att invänta årets viktigaste dag – min födelsedag.

Det blev både uppvaktning och presenter till min husse igår. Det var min resursfamilj som kom med en fin krukväxt. En alldeles äkta timjan. Den ska planteras om i en större kruka och stå här utanför.
Fast de hade med sig ännu bättre presenter. Bullar och kakor. Trots att den presenten skulle passa precis i min mage, så hamnade den i frysen.
Husse bjöd generöst på en liten sik, som simmade alldeles utanför mig så sent som i förgår. Den som gapar över mycket … Det blev lite snålt tilltaget, men bättre tider stundade. Husse hade gjort en tårta. Smeten var god och tårtan var också god, måste jag säga. Fast grädden som jag fördiskade ur ett litermått fastnade på nosen.
Idag fyller kungen år, men det tänker jag förbigå med tystnad. Kanske vi äter lite tårtrester för att fira monarken, utan att för den skull hylla honom.
Här hemma har vardagen åter sänkt sig. Det är lika muntert som en Norénpjäs.

Hej så länge
Sverker

Leg. firare

UPPVAKTARE Det var roligare än vad det ser ut. Min snälla resursfamilj kom hela vägen ut till mig för att gratulera min husse.

TÅRTA Den ser inte så dum ut, husses tårta. Den var faktiskt riktigt god också. Både smeten, grädden och tårtan. Jag fördiskade allt.

GRÄDDNOS Det är lite jobbigt när man precis har fördiskat ett litermått med vispad grädde. Under hela kvällspromenaden var jag tvungen at slicka mig om nosen. Ser du träden? De har slagit ut!

TRISTESS Tillbaka i den grå vardagen. Husses frukost med fil och müsli står på bordet, där frukosten gör sällskap med juice, en pillerlåda, en dator och en tidning. Utanför fönstret ser man sjön där den uppätna siken glatt simmade runt med sina kamrater i förgår, innan han så tragiskt rycktes upp för att så småningom hamna i min stekpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar