10 februari 2015

Jag hjälper gärna kommunalrådet i hans bryderi

HJÄLPSAM Jag såg i tidningen att kommunalrådet har fått ett bekymmer. Jag står här beredd att hjälpa honom, hjälpsam som jag är. Helt oegennyttigt dessutom, vilket du kan se på mina troskyldiga ögon.

Helt plötsligt satt kommunalrådet i sin dyra tjänstestol i sitt tjänsterum i stadshuset och grunnade. Ett oväntat bekymmer tyngde honom. Helt plötsligt, bara sådär utan vidare, upptäckte han 30 miljoner för mycket i kassan. Jag lyfter gärna den bördan från hans axlar.

Får en kommun så mycket pengar över, så ska du veta att det finns hål att fylla igen. Vi kan ju börja med hålen på min väg. De behövs fyllas igen.
Fast det finns mycket annat i kommunen som behöver förbättras. Varför ska jag till exempel äta kattemat? Finns det inte hundemat? Nog för att kattematen är god, men lite skämmigt är det att behöva äta mat som franska kattor i Mantorp ratar.
En annan sak som jag skulle behöva är en förbättrad utsikt. Du kan själv se på bilden hur torftigt det ser ut. Ser du vad som fattas?
Min fordonspark behöver förstärkas. Jag är i behov av en husbil. Det är snart 10 år sedan den gamla försvann. Husbil är ett utmärkt transportmedel. Där kan man lufsa omkring, eller gå och lägga sig i en säng under tiden man åker. Det går även att dricka vatten och gömma tuggben.
Naturligtvis har min husse och jag också behov av en sommarbil. Som till exempel Eloises bil som min husse och min Agnes fick ha i USA. En sådan skulle jag gärna ha här. Tänk att kunna känna alla dofter som man passerar. En mycket god kommunal investering skulle en sportbil utan tak till mig vara.
Så kära kommunalråd. Vill du ha hjälp att placera de 30 miljonerna så kommunens medborgare får verklig nytta av dem, vänd dig till mig. Jag är en mycket hjälpsam natur.

Hej så länge
Sverker

Leg. ekonom

FÖRVÅNAD Det måste ha kommit som en chock för kommunalrådet när han grävde runt i kassakistan och fann 30 miljoner. Men bekymra dig inte, jag vet hur pengarna kommer till mest nytta.

SKÄMMIGT Jo, visserligen är kattemat gott, men tänk om jag får besök av en hundvän som ser att jag äter kattmat. Hur ovärdigt skulle det inte vara för världens smartaste och manligaste västgötaspets? Nej, det behövs en investering av hundemat, som kan fylla frysen istället.

TORFTIGT Detta är min utsikt. Den är en ren skam! Tänk att jag ska behöva ha det så. Du ser förstås genast ett det är en sjö, men vad är det som fattas? Just det! En präktig segelbåt som husse och jag skulle kunna ta oss turer i. Det skulle räcka med att använda en av de 30 miljonerna till det.

HUSBIL Hur ska husse och jag kunna ut och semestra på ett trevligt sätt utan husbil? Det går inte! Den här husbilden hade vi, men den såldes för 10 år sedan. Jag trodde att min husse skulle köpa en nyare och stiligare, men inte. Men nu när jag hoppas att få ta del av kommunens överskott, kan husse och jag kanske börja titta på lämpliga fordon igen.

SOMMARBIL Den här bilen, som min Agnes sitter i, skulle vara perfekt för husse och mig som sommarbil. Tyvärr, för mig, är det Eloise i Vermont som har just den här bilen. Men erkänn att en sådan sommarbil skulle vara något för kommunen att köpa till mig.

2 kommentarer:

  1. Bra förslag! Tycker du ska lämna in det som ett medborgarförslag till kommunen.

    SvaraRadera