9 februari 2015

Den enda riktiga sanningen om klimatet

VÄDERKOLL Varje morgon gör jag en kontroll av dagens väder. Så här års ska snödjupet också mätas. Dagens väder är ingen ny snö, plusgrader, sol och nästan vindstilla. Snödjupet är tre centimeter från magen.

Alla pratar om vädret, men ingen gör något åt det, heter det ju. Betydligt intressantare är ju vem som orsakar det.
Dagens tjusiga inlägg är en djuplodande tvärvetenskaplig undersökning om vädret och dess orsaker, grundade på nästan 15 års empiriska studier.


Det finns ju massor med ordspråk om väder och vind till exempel: ”Det finns inget bra väder, bara dåliga kläder”, ” Det har länge rått rått väder, men nu har det blitt blitt. Sådana dagar kan man inte kalla kalla, de måste heta heta”. Ja, jag kan fortsätta i all evennirlighet.
Orsaken till detta mitt inlägg var det tillfälliga väder jag hade i lördags. Det lugna solskensvädret avbröts av mörka moln, hagel och uppmätta vindar på över 26 sekundmeter. Det är full storm det. Efter 10 minuter blev det lugnt och sol igen. Vad var orsaken till detta väder?
Kan det ha varit miljöministern Åsa Romsons fel? Tycker hon att Melodifestivalen, som gick samma dag är ett miljöhot? I Almedalen spydde hon sin galla över vita, medelålders och heterosexuella män som orsaken till allt dåligt i det svenska samhället. Den gruppen kan ju knappast belastas för just Melodifestivalen, så henne kanske vi kan sortera bort.
Är vädret orsaken till att prinsessan Madeleine aldrig låter sig intervjuas? Är det hon som styr över vädret och är rädd att få frågan:
– Varför lät du det storma i Tranås?
Ja, så kanske det är, men kungahusets makt är ju numera starkt beskuren, så jag tror knappt det.
I USA har man svaret på allt. Skador orsakade av väder och jordbävningar heter Act of God.
Då uppstår en fråga. Vilken gud, det finns ju ganska många?
Jag har i min forskning utgått från att gudarna är demokratiska. Då får man lätt fram att den störste, den kristne guden, är den elakaste. Som god tvåa slirar muslimernas gud in. Sedan blir det problem, för tre i storlek kommer hinduernas gudar. Där bara dräller det av gudar.
Åskan däremot vet jag orsakas av vår egen gamle gud Tor. I alla fall här i Norden.

Hej så länge
Sverker

Leg. väderorsaksexpert

STORM Dålig telefonbild av det plötsliga ovädret i lördags. Var det en gud som tyckte Melodifestivalen var lika kul som en barfotapromenad över legobitar som ställde till med stormen? Ja, är mitt svar på den frågan.

REGNBÅGE Någon gud var på ett konstnärligt gott humör, när han kreerade denna regnbåge. Regnbågar måste skapas av någon vidsynt gud, så det var knappast den kristne eller muslimske guden som målar regnbågar. Husse vill ännu en gång påpeka att detta inte är ett alster av arbete i Photoshop. Det såg ut så.

DIMMA Från historieböckerna minns vi hur Gustav II Adolf red bort sig i dimman i Lützen. Därav kan vi dra slutsatsen att det är någon katolsk underhuggare till de kristnas gud, som sprider ut dimma.

UTSIKTSVÄDER Om det är lugnt och lagom varm, kan jag gå till min utsiktssten och titta på fiskar i vattnet. Vilken gud är vetenskapligt intresserad?

ÖSREGN Regn behövs, för annars finns det inga blommor. Men så här mycket måste orsakats av någon väldigt elak gud. Kan det vara … nej, jag törs inte gissa. Det finns så många elaka gudar att välja emellan.

STORM Rätt var det är så kommer det en storm. Stora delar av skogen faller ner och båtar sjunker. Vem har orsakat det här? Eller är det resultatet av att en gud har druckit för mycket på en gudsfest?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar