14 februari 2015

Alla hjärtans dag för den som ingen älskar

SELFIE Jag tänkte att jag skulle vara snäll idag och låta husse ta en selfie av oss båda. Detta är resultatet. Helt kass, men kanske bättre än väntat.

Idag är det Alla hjärtans dag. Då ska man äta kärleksmåltid med den man älskar. Man ska ge blommor till den man älskar. Massor med saker man ska göra med sin käresta.
Men vad gör en person som ingen älskar? Jag tänker då närmast på min husse, som är oälskad av alla.


Trots att han är så oälskad, så tänker jag inte låta dagen gå förbi obemärkt. Nej, tvärtom har jag satsat på en riktigt unik middag, så han förstår att ingen tycker om honom.
Varför är han då så oälskad, kanske du frågar. Varför rymmer han fruar? Ja, titta på honom bara. Fet och ful och ovårdade kläder.
Eftersom jag är hans personliga assistent, så kan jag också meddela att han luktar illa. Han kan gå förbi en nygödslad åker utan att rulla sig i den, bara för att nämna något. Istället verkar han vara ett blötdjur som duschar varje dag så han stinker tvål. Havsbris, jo jag tackar. Havsbris när den är som bäst doftar rutten tång, så doftar inte min husse.
I vilket fall som helst, så har jag dukat klart för ikväll. Extra festligt blir det, eftersom vattnet serveras i ett vinglas. Där kan han sitta alldeles ensam under tavlan ”Dödens ö” och knapra på den skorpa, som måltiden består av. Min förhoppning är att han ska känna sig ensam och oälskad. Man ska inte ingjuta falska förhoppningar i honom.
Jag däremot är älskad av alla. Även av min husse.

Hej så länge
Sverker

Leg. älskad

BILLIGT Affärernas försök att få oss att köpa blommor till den vi älskar, är en misslyckad kampanj när det gäller min husse. Det är ingen som älskar honom. Det kan man förstå.

OSKILJAKTIGA Du kanske tror att jag älskar min husse. När du ser mig, så ser du också honom. Men då ska du veta att jag är tvungen. Jag är hans personliga, men oavlönade, assistent.

FÄRDIGT Min husses Alla hjärtans dags festmåltid. Ett ensamt glas med vatten vid en ensam tallrik med en ensam skorpa i skenet från ett ensamt snart utbrunnet ljus. Allt dukat under tavlan ”Die Insel der Toten”, Dödens ö, så han förstår att det snart är dags att ta färjan över. Där ska han få sitta och känna sig ensam och oälskad ikväll.

4 kommentarer: