15 september 2014

Agnes och Julia gjorde väldigt konstiga val

SVAMP Detta var all svamp vi plockade. Fast det gör inte så mycket, eftersom jag inte tycker om svamp.

Min Agnes och Julia är inte som andra. När man på lördagen skulle tänka över hur man ska rösta nästa dag, städade de mitt hus. När man skulle rösta på söndagen, plockade de svamp istället.
De hade fuskat och röstat innan man ska rösta.


– Men så här kan det ju inte se ut, sade de bägge flickorna när de kom. Husse och jag fattade inget.
– Var finns sopsäckar, undrade de bägge flickorna samstämmigt.
Sedan fyllde de den ena sopsäcken efter den andra. Även vissa dekorationer i trädgården tyckte de skulle bort.
Husse åkte och hyrde en släpvagn, för att få bort allt de tyckte var onödigt hos mig. Fyra turer till soptippen, eller återvinningsstationen som soptippen heter numera, blev det innan de var nöjda. Sedan gick de på fest.
På söndagsmorgonen var det röjt och skura och fint i hela huset. Husse och jag åkte och röstade, fast jag fick inte rösta.
När vi kom hem hade min Agnes gjort amerikanska pannkakor till frukost till alla utom till sin lilla trevliga hund Sverker, som blev utan. Fast jag fördiskade.
Sen skulle flickorna ut i skogen och plocka svamp under min ledning. Det gick väl så där. Bara en kundkorg full med svamp. Kofferten på bilen rymde mycket mer.
Jag tycker inte om svamp, så mig är det synd om.

Hej så länge
Sverker

Leg. skogshund

RÖDSVAMP Ser du sådana här rödsvampar, ska du inte plocka dem. Håll dig till gula svampar istället. De är nyttigare.

LÅNGSAMMA De är lite långsamma, mina flickor. Jag fick springa tillbaka och skynda på dem.

AGNES Jag kontrollerar om min Agnes har torkat golvet ordentligt. Det hade hon. Det är lika bra att göra det ordentligt, när man ändå gör det, som jag brukar säga varje år det städas.

JULIA Jag begriper inte att Julia drog ut TV-soffan. Vi har inte behövt dammsauga där senaste året, så varför skulle det behövas nu? Soffan kan knappast heller vara dammig. Där är ju bara jag som ligger den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar