18 augusti 2014

Jag förbereder fångst av vilda djur

RENSA Skulle det inte vara lättare att fånga de vilda djuren, om det var lite mindre växter i dammen? Jag tipsade husse hur han skulle öka sina chanser till byte under nattjakterna, när jag såg den igenvuxna dammen.

Ska man fånga vilda djur i husses sunkiga damm, så vill det till att det är fritt fram för håven. Naturligtvis är det inte det i den igenvuxna dypölen. Trådalger, rötter och nedfallna växter hindrar håvens framfart och fångsten uteblir.

Anledningen till att vi fångar de vilda djuren, är att husse vill åt deras guld. Tror jag.
I våras stoppade vi ner våra två stora och präktiga guldfiskar i dammen. Någon annan tyckte att stora och präktiga guldfiskar kunde vara en god och exklusiv måltid. Husse blev alldeles förtvivlad.
– Åttio kronor åt skogen! Vem kan vara så grym mot mig? Är det en fågen? Är det den feta snoken?
Något svar fick han inte. Men så en dag när vi låg på våra agar och studerade de små grodynglen såg vi en liten, liten fisk. Det var en lite guldfisk, bara ett par millimeter stor.
Nu har den och hans syskon växt till ett par centimeter.
– Det är bäst att fånga dem och sätta dem i akvariet. Där finns ingen som äter guldfiskar, sade husse.
Så började jakten. Vi kvällsjagar med ficklampa. På dagarna bara flyttar de på sig.
Nu har vi lyckats fånga sex stycken. Men det finns minst en kvar. Den fångade inte husse i går kväll. Håven fastnade i alla växter och rötter.
I kväll får vi se om han lyckas bättre med att fånga vilda guldfiskar. Nu är det inte så lätt att gömma sig längre, om man är en liten guldfisk.
I morgon ska de ta mina stygn på magen och sedan blir jag nog av med fåntratten. Fast det kommer fortfarande att vara synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. storviltsjägare

HINDER Du kan ju själv se hur det såg ut i dammen. Nedfallna växter och massa rötter hindrar håvens framfart i det delikata vattnet. Fram med sekatören (=växtsax) och börja rensa, uppmanade jag min husse.

KONTROLL Detta är bara lite av det som husse fick upp ur dammen. Jag kontrollerar så det inte har följt med en guldfisk eller groda. Det hade det inte. Bara trollsländelarver, men de är inte snälla, så de kan gott ha det.

EXEMPEL Detta är tre exemple i en bild. Dels är det ett exempel på hur duktig fotograf husse är. Det är också två exempel på de vilda djur vi har fångat, om suddiga exempel. Fiskarna är inte suddiga i verkliga livet, bara på husses bild. De är sådär 2–3 cm stora och alla har olika färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar