22 augusti 2014

Fredag – veckans jobbigaste dag

STRESSIGT Att torga är en stressig sysselsättning. Det är inte nog med att man ska prata med en den ena än den andra, man ska handla också. Jag tar sats inför uppgiften och är beredd att slänga mig ut i folkvimlet.

På fredagar är det jämt ett slit och släp. Det ska åkas in till stan för att göra både det ena och det andra. Sedan ska det ju naturligtvis ut och gås också. Och det ska ätas. Mot kvällen är det risk för att det blir fredagsmys. Alltså en stressig dag från början till slut.

På fredagar börjar vi här hemma med att göra i ordning frukosten. Under tiden som min sväller, tar vi en liten promenad. Bara någon kilometer sådär. Alltså den korta rundan.
Efter frukosten tar vi tag i att städa hela huset. Varje skrymsle, varje vrå ska dammsugas och dammtorkas. Sedan avslutar vi med att skura hela huset, så det luktar gott av såpa.
Efter att vi beslutat oss för att hoppa över städningen den här veckan också, åkte vi in till stadens torg. Husse skulle förse sig med grönsaker. Förr smakade grönsaker inte alls gott. Numera är de skadliga också. Varför köper han sådant?
Det är också roligt att höra på de djupa diskussioner som den till staden tillresta landsbygdsbefolkningen har på torget om aktuella problem.
– Så du har åkt in till stan?
– Ja, jag har åkt in till stan. Du också ser jag.
– Det har regnat mycket nu.
– De har det värre på västkusten, har jag sett på TV.
– Det var ju så torrt innan.
– Ja innan var det torrt.
– Hej då.
– Hej då. Hälsa Märta.
Och så skils de och går åt var sitt håll. Efter tre meter träffar de en annan bekant.
– Så du har åkt in till stan?
– Ja, jag har åkt in till stan. Du också ser jag.
Samtalet fortsätter som ovan. På så sätt är männen sysselsatta, under tiden som fruarna fyller på matförrådet.
Fast jag hade tur på torget idag. En farbror som sålde korv, tyckte att jag behövde en prinskorv. Vi var helt överens! Trots att jag fick korv, så är det fortfarande synd om mig.
Nästa fredag ska vi städa. Kanske.

Hej så länge
Sverker

Leg. stressad

DISKUSSIONSKLUBB Jämställdhet är viktigt. På torget fördelas bördorna mellan könen jämt. Kvinnorna handlar och männen sköter väderrapporterna och skördeutsikterna.

DOFT Fastän disken ligger väl ovanför huvudhöjd, i alla fall på en västgötaspets, så gick det inte att dölja vad det var de sålde här. Det luktade ljuvligt av korv!

SNÄLLAST Den här farbrodern var snällast av alla på hela torget. Han förstod att vad jag behövde var en god korv, så jag fick en god korv av honom. Av husse fick jag inget.

MUMS Hungrig och behövande västgötaspets som suktar efter en korv ser ut så här. Undrens tid är inte förbi än. Jag fick en korv! Den var god.

2 kommentarer:

  1. På fredagar ska man ha korv! Alla andra dagar också, tycker jag.
    Trevlig helg Sverker! Hälsningar Tora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Nu är ni två som vet det. Nu fattas bara att husse ska lära sig att korv till mig är rätta medicinen.

      Radera