26 juli 2014

Så skyddar du dig mot värmen

FEL Har du en dag med mycket termometer, så ska du hålla dig borta från direkt solsken. Du ska alltså inte göra som jag demonstrerar på bilden.

Just nu är det mer varmt än önskvärt. Då en del äldre (=husse) och ludna (=Sverker) personer far illa av det myckna värmeöverskottet, vill jag dela ut lite tips hur du kan skydda dig från överhettning. Kanske du också är gammal och luden.

Vad du först och främst ska undvika är platser som har mycket på termometern. Om detta inte låter sig göras, så ska du hålla dig borta från solen. En bra plats utan sol, är min källare där jag har min TV. Där är det svalt.
Bäst är det i Agnes dusch, men den finns inte alltid att tillgå.
Blir det väldigt, väldigt många grader på termometer får du ta till drastiska och otäcka medel. Ta till exempel när jag var i Frankrike och åkte kanalbåt, eller när jag var i Toscana med husbilen. Vid båda de tillfällena var det över 40 grader på termometern i skuggan. Då var det faktiskt ganska skönt att bada. I alla fall efteråt.

Hej så länge
Sverker

Leg. klimatforskare

RÄTT Titta noga. Ser du att solen inte skiner på mig? Det beror på att jag står i skuggan. Det är sådana platser du ska hitta om du är ute. Under bord är bra. Dels är det skugga där och dels kan du påpeka att du är hungrig.

RÄTT Är det värmt och du är inne, så kan du uppsöka en skuggig plats och bara ta det lugnt. Lägg dig i en elegant och manligt kraftfull ställning och vila ögonen. Den här bilden är från en varm dag hos Diana i Frankrike.

RÄTT Om det är över 40 grader kan det vara rätt att simma fram och tillbaka mellan Mimmi och min Agnes i en fransk flod. Rent generellt sett är det fruktansvärt fel och obehagligt att bada.

FEL Att försöka äta upp solen när den går upp för att lindra hettan, visade sig vara omöjligt. Men bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge. (Det betyder att det aldrig är fel att försöka.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar