23 juli 2014

Ännu ett totalt misslyckande av min husse

SMÅMOLN Visst finns det moln, men inga regnmoln. Husse ville absolut ha den här bilden före det väntade störtregnet. Det regnet fanns bara i hans fantasi, trots att sängkläderna vädras på balkongen, som du ser. Men det behövs regn. Titta på den gula gräsmattan!

Min husse är bekymrad.
– Det kan inte fortsätta så här, Sverker. Allt är alldeles för torrt. Vi måste ha regn!
Visst kan jag hålla med honom. Det börjar ju till och med prassla när jag går på gräsmattan.
– Jag vet ett säkert sätt att få regn, sade husse glatt i det att han försökte se väldigt klok ut. Jag blev livrädd att han skulle skämma ut mig inför grannarna med en regndans.


Det säkra sättet visade sig vara att hänga ut alla sängkläder på vädring på balkongen. Jag måste hålla med om, att han brukar lyckas med att pricka in regnoväder med den enkla åtgärden.
Men inget hände. Solen sken och jorden torkades ut ännu mera.
– Nu vet jag, sade min husse segervisst.
– Jag tar till det grova artilleriet också. Jag låter torktumlaren vila och hänger ut tvätten!
På balkongen hängde alltså alla sängkläder och på torkställningen hängde den nytvättade tvätten. (Mitt lakan tvättades också, fast helt i onödan.) Trots att de var placerade på olika ställen, så hade de det gemensamt att de stektes i solen.
– Vänta du bara Sverker, snart kommer regnet, sade min husse och spanade upp mot himlen där ett ensamt litet moln seglade på den klarblå himlen.
En stund senare blev min husse glad.
– Kom Sverker ska jag ta en bild på dig innan störtregnet kommer.
Pyttsan heller. Små vita moln regnar inte, även om de är många.
Inte ens tricket att låta somligt av det tvättade stanna ute på natten, gav något regn.
Tänk att Sahara kommer att breda ut sig ända till Tranås. Ja. se det var en överraskning.
Tänk att min husse skulle ha fel igen. Ja, se det var ingen överraskning.

Hej så länge
Sverker

Leg. väderexpert

SÄKERT Att hänga ut tvätt, är ett säkert sätt att få regn. Allt enligt min husse. Här hänger tvätten och där sitter jag, men regn finns det inget.

REGN Att låta tvätten hänga ute under natten, ger 100% säkert regn. Du ser ju själv hur lyckat det blev. Fast får det hänga kvar ett par månader, så kanske det kommer ett par stänk.

2 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte23 juli 2014 kl. 14:26

    Det kom en skur i Göteborg igår kväll, så nåt gjorde han rätt, din husse.

    SvaraRadera
  2. Fast den skuren missade både tvätten och sängkläderna grovt.

    SvaraRadera