28 mars 2014

Ett misslyckat korvlöst torgbesök

BLOMMOR Det fanns många olika sorters blommor att köpa på torget idag. Det finns väl de som planterar lite blommor hemma för att lysa upp tillvaron. Dock inte min husse.

Varje dag, sju dagar i veckan, 24 timmar per dygn, är det torg i Tranås. Men det är bara på fredagarna som det är torgdag. Då samlas försäljare av olika slag. Framför allt är det Tranåsborna som samlas för att dryfta vad som har hänt senaste tiden.

Just idag beslöt sig husse för att dra till torgs för att försöka smitta så många som möjligt på kortast möjliga tid. Hostande och snörvlande lufsade han kors och tvärs över det folktäta torget och spred virus.
På torget kan man finna många saker. Det kan vara egenodlade blommor och grönsaker (ointressant). Kläder finns det också (ointressant). Ägg, men inga hönor. Ost och bröd (gott). Sen finns det korv också (högintressant). Det finns också vänner (kul).
Jag träffade en ny vän. Hon heter Glimma och är en Welsh. Det var min kompis Egon också. Jag språkade lite med Glimma och vi utbytte dofter.
När vi kom till korvvagnen tyckte jag att husse skulle köpa allt. Men inte. Inte ens 5 kilo av varje sort, vilket jag hade behövt för att stärka mig. Han köpte inget, kan du tro.
Efter att ha strosat runt på torget i 37 minuter gick vi därifrån tomhänta. Om man inte räknar lite bröd och en ostbit förstås, men vi hade ingen korv.
På det hela taget ett ganska misslyckat besök på ett fredagstorg.

Hej så länge
Sverker

Leg. torgbesökare

DEKORATIVT Det här är jag på torget. Jag står där mest för att försköna stadsbilden. Fast man får passa sig för rollatorerna. Det är lätt att bli påkörd av en ivrig pensionär som ilar fram mot nästa fynd.

POPULÄRT Torget har ersatt forna tiders kyrkbacke, enligt husse. Man går det för att språka med andra och få lite nyheter från den stora världen (=landsbygden runt Tranås).

GLIMMA Har man tur kan man träffa en trevlig hund. Jag hade tur. Jag träffade Glimma och hon var väldigt trevlig. Dessutom var hon lik Egon, men gamle kompis som nu inte finns mer.

BILLIGT Nej Sverker. Vi ska inte ha någon korv. Den är alldeles för dyr. Det var husse som framförde sin konstiga åsikt när jag vägrade lämna detta högintressanta stånd. Jag vill med eftertryck hävda att korv inte kan bli för dyr.

2 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte28 mars 2014 kl. 19:32

    Har de inte Facebook i Tranås, eftersom de måste gå till torgs för att skvallra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen rollator eller Facebook. Inte både och.

      Radera