25 januari 2014

Skulle det inte vara bättre utan koppel?

ONÖDIGT Jag tycker husse kunde ta loss kopplet. Det är nog ingen större risk att han går vilse här. Dessutom skulle jag kunna röra mig som jag vill.

En tråkig sak med att ha gjort sig illa i foten, är att jag numera går kopplad. Det har de fördelarna, enligt min husse, att jag inte hoppar och skuttar så mycket. Eller springer.
Frågar du mig, har det många nackdelar att gå i koppel. Fördelar ser jag inga.


Normalt sett har jag aldrig koppel, utom i stan. Husse påstår att man måste ha koppel när man är där. I och för sig tycker jag att det är tryggt att husse i ett snöre, så han inte förvillar sig.
Fast att gå på min väg i koppel är löjligt. Jag kan inte stanna när jag vill. Jag kan inte alltid gå på rätt sida av vägen (=den sida där det doftar bäst). Hur ska jag kunna kissa, om jag inte får tillräckligt med tid att uppsöka rätt ställe. Bajsa ska vi inte tala om. Som du vet kräver det ett noggrant undersökande innan man kan komma till skott, så att säga.
Trots min svåra skada och mitt lidande, som knappt känns idag, så måste jag arbeta. Idag blev jag tvungen att bära in ved. Tungt och jobbigt.
Eftersom jag då var utan koppel, så passade jag på att hoppa lite.
– Du ska inte ha roligt när du arbetar Sverker, sade husse. Arbete är inte roligt, ska inte vara roligt.
– Arbete ska vara tråkigt, tillade han surt.
Jag rättade in mig i ledet och bar mitt vedträd på ett tråkigt sätt.

Hej så länge
Sverker

Leg. tjudrad

PS. Jag fick lite blodpudding till frukost i alla fall. D.S.


FEL Husse går på fel sida av vägen, eftersom de goda dofterna fanns på den andra sidan. Varför kan inte husse känna det? Saknar han väderkorn?

FEL Jag hittade en plats som behövde undersökas noga. Fick jag det, tror du? Nej då. Husse drog och stretade i kopplet. Kunde inte han lära sig gå fot jämte mig? Jag kan gå fot jämte honom. Till och med utan koppel.

SKUTT Där lurade jag husse. Jag passade på att ta ett skutt när jag slet med det stora vedträdet jag skulle kånka in. Då blev han förtörnad, för att jag hade lite roligt. Det är förresten en ganska meningslös sysselsättning. Husse eldar upp veden.

TRÅKIGT Det var bara för mig att göra som husse ville. Bära ved på tråkigaste möjligaste sätt. Tänk att jag inte kan förlusta mig lite med ett vedträ, utan att han ska bli irriterad.

4 kommentarer:

  1. Vi säger bara.....tråkhusse...... mycket synd om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min åsikt. Är det inte tassen, så är det fängslet.

      Radera
  2. Simon Pudels matte25 januari 2014 kl. 19:37

    Jag tycker du är tapper som skuttar med ett stort, tungt vedträ i munnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske snarare kalla det för en stock.

      Radera