19 januari 2014

Så firades min Pers födelsedag i Mantorp

BORDET Du kanske kan räkna själv? Annars berättar jag. Tre tallrikar, fyra lammfiléer. Rimligtvis borde det bli en filé över till en svältande västgötaspets. Sverker heter den undernärde.

Flera dagar efter att han fyllt år, så blev det äntligen dags att fira min Per. Han fyllde faktiskt 41 år i torsdags.
I torsdags var jag i Stockholm. Min husse var med mig i Stockholm. Min Agnes tentade (eller tältade, jag vet inte) i Uppsala. Då var det svårt att fira min Per, som dessutom var präktigt förkyld. Men igår firade vi.


Från början såg kalaset riktigt lovande ut. Det var tre stycken som det dukades till vid bordet, men det fanns fyra stycken lammfiléer. Med enkel matematik skulle det bli en filébit till min Per, en till min Agnes, en till min husse och en till Sverker. Jag var till och med beredd att dela med mig en liten, liten bit filé till den franska före detta gatflickan i Toulouse, kattan Lucy.
Nu går det sällan som jag tror. Den fjärde lammfilébiten hamnade i en matlåda tillsammans med den överblivna jordärtskockepurén.
Tror du det blev någon fördisk? Det får du veta i morgon.

Hej så länge
Sverker

Leg. festdeltagare

JUBILAREN Detta är min Per. Det var honom vi firade igår. Visserligen några dagar försent, men det är bättre att fira när alla är lediga. Till exempel på en lördag.

AGNES Med och fira var förstås min Agnes. Hon är ju syster till min Per. Min Per är bror till Agnes. Det blir liksom dubbelt på så sätt. Husse satt vid bordet också, men han är så ful, så han får inte vara med på bild.

SVERKER Under bordet satt den undernärde västgötaspetsen Sverker och väntade tålmodigt på den fjärde filén. Hade jag tur, så kanske någon tappade en bit också. Inget av det hände.

BLYG Bakom en av min Pers nya fåtöljer satt kattan Lucy och låtsades vara blyg. Hon tror att fåtöljerna är kattklätterställningar. Är de något, så är de hundsängar och nya gömställen för tuggben. Hon fick ingen filé heller.

6 kommentarer:

  1. Jag kan INTE räkna själv, min pappa som läser denna blogg (tycker också den är suveränt bra) utan att ha gett sig till känna här än upplyste mig om att jag faktiskt inte är 35 dagar yngre än nummer 130, jag är född 12 december 1973 kan du Sverker räkna ut hur många dagar yngre jag är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär 331, tror jag. Det är ju nästan ett helt år.

      Radera
  2. Jag tycker Lucy ser lite skamsen ut bakom fåtöljen. Har hon hittat på något hyss?/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon hittar nog alltid på hyss, tror jag. Jag hittar aldrig på hyss. Lucy stjäl mat på bordet, fast inte igår. Kanske.

      Radera
  3. Simon Pudels matte19 januari 2014 kl. 17:31

    Matlåda? Vad är det för dumheter? Om den inte var till en Sverker, alltså.

    SvaraRadera