6 december 2013

Svältande hund övergavs i hus

ÖVERGIVEN En ensam och övergiven västgötaspets tittar på sin husse som ska gå och frossa på julbord. Denna stackars hund (=Sverker), är värd all medömkan. Ser du de sorgsna ögonen?

Det är värre än vad rubriken säger. Ja, jag var inlåst. Ja, jag var alldeles ensam. Ja, det var i ett hus. Vad värre var att min husse som lämnade mig inlåst i flera veckor utan mat med bara lite vatten (eller om det var timmar), hade åkt till stan för att frossa.

Dagen började som vanligt med en promenad. Sedan var det frukost. Min husse åt osedvanligt lite. Jag åt som vanligt osedvanligt fruktansvärt lite.
Timmarna gick och det blev lunchdags.
– Det är julbord på restaurangskolan där din resursmatte arbetar. Då ska jag passa på och förse mig av julbordets läckerheter, sade min husse och såg ovanligt glad ut. Säkert bättre än nudlar.
Vad bra tänkte jag. Julbord tycker jag om.
Men vad tror du hände. Jag blev inlåst, men innan dess lovade husse mig några bilder, så jag kunde se hur gott det såg ut.
Jag hade hellre smakat på det – men jag har en resursmatte!

Hej så länge
Sverker

Leg. ensamvarg

SVERKERMAT På skolan fanns det flera bord fulla med lämplig mat till mig. Varför fick inte jag följa med? Ja, jag tror att det var snålhet från husse. Han ser mig hellre svälta, än att han skulle få lägga ut några futtiga ören. Visst hade det varit snyggt om det hade stått en stilig västgötaspets vid flickornas fötter? Det är de som varit duktiga.

SVERKERGODIS Inte bara två söta flickor, utan de kan göra Sverkergodis också. Flera fat och skålar med säkert jättegott godis. Tänk dig en hund på bordet också. En Sverker. Visst hade det varit fint, även om det inte hade funnits lika mycket godis kvar.

FROSSARE Det här är min husse. Jag skäms! Ser du vad han har vräkt åt sig godis? Han kan inte låta bli att äta, ens när bilden tas av min resurshusse. Det är tur att husse har en stilig tröja på sig. Den kommer från Amerika och är en julklapp från Steph, David och de söta barnbarnen min Evan och min Emily.

RÄDDNINGEN Min resursmatte är minsann förstående. Hon gjorde i ordning en stor burk till mig. Hon förstod att jag var fullkomligt utsvulten i min ensamhet. Det är tur för mig att resursmatte finns.

FRUKOST Inte bara torrfoder som det brukar vara. Nej, idag var min frukost toppad med både köttbullar och korv. Det finns mer kvar i min matlåda, som du säkert ser. Det blir säkert en god middag också. Tack resursmatte!

4 kommentarer:

  1. Men så hemskt att du inte fick följa med, husse åt och frossade, jag ska
    tala med Tomten, få se vad vi kommer fram till.

    Tomte Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Men jag fick ju lite av resursmatte. Men jag hade behövt mer.

      Radera
  2. Mycket snäll resursmatte du har.... kan vi få låna henne frågar hundgänget här...snälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana är inte avsedda för export eller utlåning. Jag behöver henne själv.

      Radera