4 december 2013

Årets julklapp är en miljövänlig väderstation




Nu närmar sig julen med stormsteg. Varje år har jag en viss vånda vad jag ska ge bort som julklappar. Jag börjar därför mina pysseltips med en vin julklapp; en automatisk väderstation. Frånsett att den är estetisk tilltalande, så fungerar den helt utan extern energikälla. Det gör den mycket miljövänlig.

Vad är det alla talar om? Jo, det är vädret. Nu till helgen ska det komma väder har de sagt på TV. Men hur är det hemma hos just dig? Vet du det? Därför har jag idag ett pyssel som på ett tillförlitligt sätt berättar vädret för dig. Denna miljövänliga väderstation är naturligtvis också en lämplig julklapp till t.ex. en husse eller en Per.

Hej så länge
Sverker

Leg. konstruktör

GREJER Som alltid behöver du grejer för att kunna bygga något. Till min fina väderstation behöver du:
1 En vädersten
2 Blå fiskelina (Att binda fast väderstenen med)
3. Limpistol (fixera linan till väderstenen)
4. Sax (att klippa av fiskelinan)
5. Pianotråd (till pendeln)
6. Tång (att böja pianotråden med)
7. En konsol som farfar har smidet när järnet var varmt
8 Två gamla spikar från blåa lådan i hallen
9 En präktig hammare

FIXERA Gör en snara av snöret och dra åt den runt stenen, så den nästan stryps. Fixera linan med limpistolen Gör en ögla i fria ändan att fästa i pendeln.

FÄRDIGT Den fina konsolen sitter på väggen. Pendeln av pianotråden (g-strängen) hänger i konsolen. Stenens fiskelina sitter fast i pendeln. Färdigt, tillförlitligt och vackert.

VÄDERKOLL Vad ska jag släppa för väder idag? Ja, jag kontrollerar stenen och tittar på pendeln. Sen konsulterar jag bara facit här under. Nu kan jag berätta för alla mina vänner hurdant väder jag har hemma hos mig. Det är blåsigt, molnigt, torrt och lite småkallt.


AUTOMATISK MILJÖVÄNLIG VÄDERSTATION

Stenen är våt    Regn
Stenen är torr   Inte regn
Skugga på väggen   Solsken
Stenen vit på toppen   Snö
Stenen syns inte   Dimma
Stenen pendlar   Blåsigt
Stenen hoppar   Jordbävning
Stenen försvunnen     Orkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar