22 oktober 2013

Skillnaden mellan god och dålig konst

BLANDAT Detta är exempel på god och dålig konst. Bilden är, som du ser, tagen på moderna museet, MOMA, i New York. På väggen hänger ett bra exempel på fin värdefull konst. Framför står det en helt värdelös ”skulptur”. Varför är det så, undrar du säkert. Du kanske inte är konstexpert. Jo, det är bara tavlan som föreställer en stilig västgötaspets.

– Man kanske skulle ta och ställa ut lite bilder, säger min husse ibland.
Jasså du, tänkte jag. Men du har ju många bilder på mig, så det ska nog gå bra.
Dessvärre kan han inte se skillnaden mellan god och dålig konst.


Alltid när husse för stolligheter som utställningar på tal, kommer det en enad kör från hans vänner:
– Neeeeeeeeeej, ekar det över nejden.
– Det skulle vara om du har tagit några bra bilder på Sverker i så fall.
– Nej jag hade tänkt mig något annat, svarar husse som helt saknar begrepp.
I går skrev han till och med ut några bilder som han hafsade åstad och tog när han var i Hälleforsnäs för ett par veckor sedan tillsammans med sina lekkamrater Per och Janina.
– Vad tror du om de här Sverker?
Jag tittade noga på bilderna. Helt värdelösa, är min bedömning. Inte en västgötaspets så långt ögat ser. Fanns där inga färger? Dessutom, vem skulle vilja titta på en fallfärdig fabrik som inte fungerar längre?

Hej så länge
Sverker

Leg. konstexpert

MÄSTERVERK Så här ska ett mästerverk se ut. Guldram och en stilig västgötaspets som heter Sverker. Bättre konst än så finns inte!

ELÄNDE Gammal ful lampa som inte ens lyser mot en mörk himmel. Man kan bli deprimerad för mindre. Detta är inte ens dålig konst. Det är inte konst.

SMUTSIGT Jag trodde att våra fönster här hemma slog rekord i smutsighet. Husse blev nog glad när han hittade ett som var ännu smutsigare. Dessutom finns det inga blommor. Detta är inte ens dålig konst. Det är inte konst.

GIFTIGT Varför ger man sig till att fotografera taket på ett hus med grej på? Är det för att fira all smuts och alla gifter som har släppts ut från fabriken, så att vårt klimat kan förstöras? Det är frågor som lämnas obesvarade. Detta är inte ens dålig konst. Det är inte konst.

2 kommentarer: