21 oktober 2013

Här är det lugnt – men blåsigt

GULDFISKE Husse ar arbetat flera dagar med att försöka fånga guldfiskarna i dammen. Hittills har han lyckats få upp 50% av guldfisksbeståndet (=1 styck), men han envisas med att försöka få upp resten också. Jag förstår honom, för en guldfisk är inte mycket till mat.

Inte för att det händer mycket här. Bara för att du ska få en uppfattning om att det inte händer något, så ska jag berätta vad som har hänt idag.

Tidigt på morgonen gick min husse och jag ut för att hämta tidningen. Vi hade inte fått någon, till skillnad från grannarna. Hur ska vi veta vad som hänt i världen i går?
Efter att husse hade duschat, gick vi ut en kort promenad. När vi kom hem fick jag frukost.
Sedan åkte vi till stan. Jag fick vänta i bilen under tiden som husse gick och roade sig. Det var så kul att han till och med tog ett Instagram på massa leksaker.
Så var det dags att åka och vänta utanför en affär. Jag väntade – husse gick in. När han kom ut fick jag lite godis. Husse fick mer godis.
På vägen hem passade vi på att ta en träningsrunda på agilitybanan på hundklubben. Husse tyckte det var för kallt, men så sprang han inte över och under de olika pinnarna och klättergrejererna. Han bara stod och pekade och det blir man inte varm av.
Väl hemma plockade vi in i kylskåpet. Jag fick en tunn, tunn skiva kalkonkött.
Vi gjorde ännu ett försök att fånga guldfisk i dammen. Det gick inte så bra, eftersom den lilla rackaren gömde sig igen.
Eftersom det blåser idag är det riktigt kallt hemma, så vi gick och hämtade ved för att fylla på i brasan som redan brann i kakelugnen. Nu brinner det riktigt duktigt och husse hoppas att han ska kunna pressa upp temperaturen till 18 grader.
I kväll ska vi försöka fånga guldfisk igen. Fisken ska bländas med husses stora ficklampa. Vi får se hur det går.

Hej så länge
Sverker

Leg. sysslolös

LEKSAKER Det var så här leksakerna såg ut på det stället husse gick till i morse. Av någon anledning fick inte jag följa med, utan jag fick vakta bilen. Samma sak var det när husse handlade. Jag får aldrig följa med när han roar sig.

KVÄLL Redan i går kväll var det mörkt och eländigt. Men det finns hopp om bättre tider, säger husse. Busken, som man inte kan stava till, har redan blomknopparna färdiga till nästa års blommor.

KALLT Vardagsrummet, som vi aldrig är i på vardagarna, är husets varmaste rum. Husse ansåg att det idag behövs en rejäl brasa. Att komma upp i 18 grader är dagens mål, enligt husse.

SPRAKAR Du ser själv att det brinner fint i kakelugnen. Det är skönt att sitta och värma ryggen ett tag, men sedan blir det för varmt. Lucy låg alltid framför brasan när vi eldade. Hon är en katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar