26 mars 2012

Fler misslyckade fågelbilder

HOPPSAN ”Försiktigt nu Sverker”, viskade husse till mig. ”Jag ska fotografera änderna på stenen.” Jag kilade iväg för att titta, men kan du tänka dig; änderna flög iväg innan husse kom fram. Vadå mitt fel? De flög iväg alldeles av sig själva.

Idag skulle husse och jag fotografera framtiden. Framtiden skulle vara våren i vardande. De bilderna får du vänta med tills i morgon. Husse ändrade nämligen på dagens tema. Det blev istället misslyckade fågelbilder. Trots att jag hjälpte honom, så blev det fel.

Mitt tema ändrades hastigt när husse såg ett andpar som höll på på en sten. Han trodde att han skulle kunna smyga sig på och ta en tjusig bild. För säkerhets skull banade jag vägen för min klumpiga husse. Då flög änderna iväg.
– Nu skrämde du dem, sade husse upprört. Jag sa ju åt dig att vänta.
Sedan spanade husse in ett par kanadagäss på ett fält. Nu tänkte jag att jag skulle hjälpa husse, så jag rusade fram för att be dem vänta på min husse. Vad tror du de dumma gässen gjorde då? Jo, de flög också iväg och det innan jag hann tilltala dem. Husse blev lite upprörd igen.
– Vad är det med dig Sverker, kan du inte bara hålla dig still?
Det är inte så lätt när man varit ensam hemma hela dagen.
När vi kom hem igen, så kom det en sådan där bullrande fågel och flög.
Det kan han inte skylla på mig. Jag såg den aldrig på marken.

Hej så länge
Sverker

Leg. tillfällig fågelhund


OLYDIGA Jag sade åt de dumma gässen att de skulle stanna kvar på marken, men inte. Nu blev det istället en bild med flygande dumma gäss och med en tjusig icke flygande, men förvånad, västgötaspets på marken.

OSKYLDIG Den här fågeln kan aldrig husse beskylla mig för att skrämt upp. Den var flygande hela tiden jag såg den. Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar