18 januari 2012

Ibland är väder bra att ta till

MORGONDIS Om jag tar med mig husse till hans hemliga hamn, så kan jag gå ut på en sten för att se på vädret. Just den här sommarmorgonen var det lite dis, men det försvinner snart. Solen jagar iväg diset, nämligen.

När du inte har något att prata om, kan du alltid dra till att prata om vädret. Varje dag finns det väder, som är unikt för den dagen. Kanske nästan samma väder som igår, men bara nästan. Idag till exempel är det råkallt, om än inte kallt på termometern

Om du bor jämte en sjö som jag gör, så är det lätt att se hurdant vädret är. Minsta blåst visar sig på vattenytan. Är det lite dimma, så syns den lätt, eftersom det är flera kilometrar fri sikt. Regnar det blir man blöt om man går ut. Om solen skiner blir man varm, särskilt på sommaren. Om vintern på natten, kan du inte se vattnet. Då är det nämligen svart. Fast vädret känns.
Idag har jag valt att visa olika väder. Tittar du på bilderna så ser du det lätt.

Hej så länge
Sverker

Leg. väderobservatör


STRÅLAR I vanliga fall ser du inte solstrålarna, men ibland kan du se dem. Här har strålarna beslutat sig för att lysa över färjeläget vid Torpön. Varför inte solen beslöt sig för att lysa på Sverker (=jag), begriper jag inte.

HALVKLART Ibland är det varken molnigt eller klart väder. Då är det halvklart. Det är lätt att se så fort solen går upp, vilket den gör just på den här bilden. Fåglarna är vanliga hägrar, som passar på att avteckna sig som siluetter mot solens vattenspegling.

DIMMA Om luften är kall och vattnet varmt, blir det en sådan här dimma. Det händer mest på sensommaren. Den kan bli ganska tjusig. Vad tycker du?

VATTENGÅNG Somliga vintrar kan jag gå på vattnet. Den här vintern är inte somlig. Skulle jag försöka gå på sjön, skulle jag bli blöt. Mitt hus – där husse och jag bor, är det gula till vänster.

2 kommentarer: