19 januari 2012

Har du ont om tid – gå till Pelle

URSNÄLL Pelle blir alltid väldigt glad när jag kommer till honom. Han är ursnäll. Det är ju inte så konstigt med tanke på att han är urmakare. Han har tid för mig, minsann.

– Nej, Sverker! Jag har inte tid.
Hur ofta har jag inte fått höra det från husse, tror du? Jämt och ständigt, skulle jag vilja påstå. Då har jag ett tips: Gå till Pelle. Han har tid.


Då och då tittar vi in till Pelle när husse och jag är i stan. Han sköter tiden i Tranås, kan man säga. Det är alltid lika kul. Pelle klappar mig när husse står och suktar vid klockorna. Han vill helst ha en radiostyrd klocka med solceller som ser riktigt dyr ut och kostar väldigt lite. Han har en radiostyrd klocka med solceller, men den ser inte tillräckligt dyr ut. Det kan delvis bero på att den inte var tillräckligt dyr, för att se mycket dyr ut.
Idag när vi var inne hos Pelle hittade husse precis en sådan klocka han vill ha, men prislappen var alldeles fel.
Pelle och husse har båda två spelat euphonium i Tranås Musikkår i många, många år. Euphonium är det finaste man kan spelar, säger husse. Pelle spelar alla toner, medans husse mest höll sig till helnoterna om det dök upp några sådana på notpapperet.
När musikkåren är ute och går på Storgatan på lördagarna på sommaren, har de löjliga kläder på sig. Husses löjliga kläder har krympt.

Hej så länge
Sverker

Leg. tidlös


TIDSMASKINER Nu kan du se själv att Pelle har massor av tid. Från honom får man nog aldrig höra att han inte har tid. Tvärtom har han mer tid än han kan använda.

MASKERAD Denna bild är mer eller mindre ett fornminne. Det var Erik på Bildmakarna som tog bilden för länge sedan. På den tiden var Agnes drillflicka, sedan avancerade hon till trumpetare. Dock blev hon aldrig uppgraderad till euphonist. Ex-matte var ännu sämre, för hon spelade bara saxophon.

2 kommentarer:

  1. Tack för senast Sverker, men på bilden har ju pilen på mig hamnat fel, det måste varit husse som hjälpt dig med detta. Jag står längst fram vid sidan av han i rött.
    Hälsningar Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta. Bilden hade så dålig upplösning. Dessutom var det husse som gjorde det. Han är ju inte så vass som du vet.

      Radera