21 januari 2012

Därför fick Håkan Juholt avgå som partiledare

TREVLIGA Två trevliga personer på samma bild – Håkan och jag. Skillnaden är att när bilden togs hade Håkan makten i sin flock och jag hade inte makten i min. Nu är det tvärtom.

Om du är en flitig läsare av min blogg kanske du kommer ihåg att jag gav Håkan Juholt några goda råd när han var ny som partiordförande i socialdemokraterna. Hade han bara följt mina visa råd, hade han suttit kvar än idag. Dessutom hade Sagerska palatset väntat honom efter nästa val.

Vad var det då för råd jag gav till honom, undrar du kanske och det med all rätt? Ja, de var ganska enkla men vinnande. Att komplicera råden hade ju inte varit rätt, då han var ganska ny på sin post. Mycket av det vi språkade om kommer att bli en väl förborgad hemlighet, men några kan jag släppa nu:

1. Fortsätt att vara trevlig, särskilt mot hundar och särskilt mot västgötaspetsar.
Det har han säkert följt. Han var jättetrevlig, kan jag säga. Utan jämförelse den mest trevliga partiledare jag har mött.

2. Tänk efter lite innan du pratar.
Här kanske Håkan slirade lite. Men å andra sidan kan det vara kul med en spontan politiker som omväxling.

3. Höj opinionssiffrorna så du får respekt och sedan kan du lätt vinna nästa val.
Ja, det ska erkännas att där lyckade inte Håkan så bra. Snarare tvärtom.

4. Akta dig för VU (Verkställande utskottet) i ditt parti. Det är många av dem som säkert är missunnsam mot dig och vill komma åt din post.
Även denna punkt missade Håkan. Man ska inte vara godtrogen om man är toppolitiker. Fienden kan finnas mitt ibland oss.

Nu gick det som det gick. Så kan det gå när man inte följer mina råd till punkt och pricka.

Hej så länge
Sverker

Leg. politikerkonsult


HEMLIGHETER Allt vi dryftade kommer aldrig att komma fram i offentlighetens ljus. En västgötaspets som heter Sverker, kan du alltid lita på!

1 kommentar:

  1. Maybe there is some American politician who would collow your advice?

    SvaraRadera